Wat is het Business Model Canvas?
Even een misverstand de wereld uit helpen. Men dient niet enkel een businessmodel op te stellen bij het starten van een onderneming. Elke ondernemer zou op regelmatige basis zijn businessmodel moeten evalueren.
Het Business Model Canvas of kortweg BMC is een handige tool waarmee je beschrijft hoe je waarde creëert en levert voor jouw klanten. Met behulp van 9 bouwstenen helpt het je bij het opzetten, uitwerken en aanpassen van je business.
9 bouwstenen van het BMC
1. Waarde propositie
Wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Waarom zou de klant je product of dienst moeten kopen? Probeer zeer precies te zijn in wat jou onderscheidt van je concurrenten. Hoe concreter je bent, hoe duidelijker jouw meerwaarde voor de klant is.
2. Klantrelaties
Een tevreden klant is goud waard. Klanten zijn de motor van een onderneming. Ze zorgen niet enkel voor de omzet, maar ook voor een goed imago van jouw onderneming. Daarom is het belangrijk om een goede relatie met je klanten op te bouwen.
3. Kanalen
Via welke kanalen (communicatie-, distributie- en verkoopkanalen) bereiken je producten en diensten de klant? Hoe worden klanten (groepen) op de hoogte gehouden van jouw aanbod? Dit kan zowel offline als online zijn of een combinatie van beide.
4. Klanten segmenten
Welke doelgroep wil je bereiken? Wie zijn je klanten? Waar wonen ze? Wat is hun geloof? Wat is hun socio-economische achtergrond?
Hoe goed je product of dienst ook mag zijn: als je de juiste klant niet kan bereiken, heb je een probleem. Het is belangrijk om jouw toekomstige klanten goed in kaart te brengen en een profiel te schetsen.
5. Kernactiviteiten
Wat zijn de kernactiviteiten van jouw onderneming? Het is van groot belang om de focus op je kernactiviteiten te behouden. Wie hiervan afwijkt, verliest focus en dit meestal ten koste van kwaliteit.
6. Mensen en middelen
Welke middelen heb je nodig om je activiteiten uit te oefenen? Welke machines zijn er nodig om je product te fabriceren? Neem je personeel in dienst? Zijn er intellectuele middelen nodig die moeten beschermd worden? Dit zijn enkele vragen die jij jezelf kan stellen.
7. Strategische partners
Wie zijn de belangrijkste partners met wie je samenwerkt? Welke samenwerkingsverbanden zijn essentieel voor je aanbod? Welke diensten leveren zij jou? Veel starters en ook gevestigde ondernemers kunnen voordeel halen uit samenwerking en cocreatie. Welke expertise kan je uitbesteden? Als je niet goed bent in administratie en cijfers, besteed je dit best uit zodat jij focust op belangrijke zaken.
8. Inkomstenstromen
In deze bouwsteen staan jouw inkomsten centraal. Logisch want een bedrijf moet geld opbrengen.
De inkomstenstromen zijn een oplijsting van al je inkomstenbronnen. Je maakt hierin duidelijk waar de inkomsten vandaan komen. Hoeveel klanten heb je minimaal nodig? Hoe bepaal je de prijs van je product of dienst?
9. Kostenstructuur
Tegenover jouw inkomstenstromen staat natuurlijk je kostenstructuur. Het is zeer belangrijk om een inschatting van je kosten te maken. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Breng je vaste (huur bedrijfspand, machines,…) en variabele kosten (inkoop van grondstoffen) in kaart. Misschien kan er nog ergens bespaard worden. Probeer hier zo volledig mogelijk te zijn.
Een Business Model Canvas voorbeeld nodig?
Genoeg gelezen en wil je meteen aan de slag met bovenstaande info? Download hier het Business Model Canvas van Securex voor een sterke start.
Business Model Canvas ingevuld?
Heb je het BMC volledig ingevuld? Een blik van een expert kan nog extra inzichten met zich meebrengen. Zo kan je tijdig bijsturen waar nodig en bespaar je centen en kopzorgen voor later.