Met onze stapsgewijze aanpak breng je jouw zoektocht naar de geknipte kandidaat vast en zeker tot een goed einde.
#1 Stel de advertentie op
Het maakt niet uit welk kanaal je gebruikt: een samenhangende vacaturetekst die kandidaten warm maakt om bij je te komen werken, is altijd cruciaal. Gewoon de functieomschrijving kopiëren en hopen dat het zal werken, is geen goed idee. Omschrijf de functie, de doelstellingen en de persoonlijkheid die je zoekt. Geef ook een kort overzicht van de voordelen die je te bieden hebt (verlof, telewerk, bedrijfswagen, ...). Wees zo beknopt mogelijk, zodat de kandidaat de vacature tot de laatste zin leest.
Gebruik tot slot de gepaste toon voor de functie. Een boekhouder spreek je bijvoorbeeld niet op dezelfde manier aan als een community manager. Is je bedrijf een start-up? Dan kun je gerust een vleugje humor toevoegen aan jouw advertentie om ze nog aantrekkelijker te maken.
#2 Publiceer je advertentie op de jobsites
Zodra je tekst klaar is, moet je hem ook verspreiden. Maak in de eerste plaats gebruik van de traditionele jobsites. Er bestaan tal van gratis en officiële websites, zoals die van Actiris, Forem of de VDAB. Je kunt jouw advertentie ook posten op commerciële jobsites (Indeed, Monster, StepStone, Jobat, Références, …). Publiceren is doorgaans gratis, maar soms kan het geld kosten om je vacature bijvoorbeeld te sponsoren. Doe je dat niet, dan zal je vacature langzaamaan worden overschaduwd door andere. Ze komt dan wel nog altijd naar boven in de zoekresultaten, maar op een minder goede positie.
#3 Deel je advertentie op de sociale netwerken
Maak gebruik van het brede bereik van sociale netwerken om te laten weten dat je een nieuwe medewerker zoekt. Deel je advertentie dan ook op alle sociale netwerken. LinkedIn is een professioneel netwerk en dus het meest geschikt. Maar ook Facebook of Instagram (voor de creatievere profielen) kunnen zeer nuttig zijn om snel een groot aantal potentiële kandidaten te benaderen.
Via LinkedIn kun je ook kandidaten 'sourcen'. Dat betekent dat je zelf op zoek gaat naar de profielen die aan jouw criteria voldoen. Als kandidaten de optie 'Beschikbaar' hebben geactiveerd, kun je rechtstreeks contact met hen opnemen en hen de vacature voorleggen.
Werk ook zeker aan je 'employer branding'. Jouw werkgeversimago is zeer belangrijk op de sociale netwerken, zodat je mee kunt strijden in de war for talent en die witte raaf voor jou kiest in plaats van voor je concurrent.
#4 Gebruik je netwerk 'uit het echte leven'
Naast de sociale netwerken heb je uiteraard ook een netwerk in het echte leven. Denk maar aan familie, vrienden, kennissen uit de sportclub of een vereniging... Misschien kennen zij wel iemand die interesse heeft in je vacature.