Login
Service Contact Lex4You
Login

Digitaliseren als accountant

Van dienstverlener naar partner-adviseur

De digitale transformatie opent nieuwe mogelijkheden en de accountancysector blijft niet achter. Softwaretools en platformen automatiseren heel wat tijdrovende taken. Met als gevolg dat je als accountant ruimte krijgt om echt meerwaarde en advies te bieden aan je klanten.

Zorg dat je als accountant mee bent en werk aan een toekomstgerichte zaak.

Stel je vraag aan onze experten

Waarom inzetten op digitalisering als accountant?

    • Bespaar tijd en moeite door automatisatie van repetitieve taken
    • Meer inzicht in klantdata dankzij betere rapportering en visualisatie van data via dashboards
    • Digitalisatie helpt ook je interne werking verbeteren

Wat betekent digitalisering voor accounting?

Onder impuls van snellere en betere software, cloud-platformen en slimme algoritmes is er heel wat digitale vooruitgang geboekt. Zo zijn er heel wat boekhoudkundige tools binnen handbereik die je werk efficiënter en sneller laten verlopen

Digitalisering helpt jou als accountant op verschillende niveaus:

  • Automatiseren van repetitieve taken
  • Beter visualiseren en verwerken van data dankzij dashboards
  • Optimaliseren van interne bedrijfsvoering

Waar de dagtaak van een klassieke boekhouder vroeger voornamelijk bestond uit het gewone boekhoudkundige beheer voor klanten, zijn die klassieke taken dankzij digitale middelen intussen grotendeels geautomatiseerd. Denk maar aan software voor het verwerken van facturen of tools om online aangiftes in te dienen.

Naast software die taken overneemt, zijn er ook steeds meer tools die je toelaten om op heel wat verschillende manieren resultaten te visualiseren. Tools bieden standaard dashboards aan of maken de creatie ervan makkelijk, waardoor je tot betere inzichten komt.

Ook op administratief vlak kan je klanten eenvoudiger opvolgen en je planning en projectmanagement digitaliseren:

  • Bijhouden van documenten
  • Opladen en versturen van facturen
  • Indienen van aangiftes bij de overheid

Denk bijvoorbeeld aan een tool zoals MySecurex. Een platform voor accountants om eenvoudig je volledige klantenportefeuille te beheren. Van het bijhouden en aanpassen van gegevens en documenten tot het maken van simulaties en analyses om je klanten nog beter te adviseren.

Beheer al je klanten ondernemers vanop één plek

Eenvoudiger klantmanagement met MySecurex


Accountants als adviseur en coach

De grote hoeveelheden beschikbare data die dankzij de digitale werking beschikbaar zijn, maken het mogelijk om daar algoritmes en artificiële intelligentie op los te laten. Ook de vele tools die deze data omvormen tot dashboards zorgen voor slimmere en betere analyses. Als accountant kan je daarom volop inzetten op optimalisatie, strategie en langetermijnvisie voor je klanten.

Zo sta je hen nog beter bij in hun cruciale bedrijfsbeslissingen. Want een klant kijkt niet alleen meer naar jou om hun belastingaangifte of kwartaalberekening van btw te verzorgen, maar willen met jou in gesprek gaan over de toekomst van hun bedrijf. 

Je hebt als accountant de kans om een nieuwe rol als adviseur en coach op te nemen en gaat van pure dienstverlener naar partner. De digitalisering en bijbehorende inzichten helpen je tegemoet te komen aan die bijkomende verwachtingen van klanten.

Aanwerven voor andere vaardigheden

Als moderne accountant en bedrijfspartner breid je je boekhoudkundige expertise dus ook best uit met bijkomende vaardigheden:

Strategisch denken, zoals ondernemings- of businessplannen opstellen en evalueren
Klanten begeleiden en beter informatie communiceren, zoals voorstellen doen om verloning of sociale bijdragen te optimaliseren, zoeken naar de beste vorm van pensioenopbouw of de groei van hun zaak
Data verwerken en interpreteren, zoals werken met dashboarding-tools of andere boekhoudsoftware, verbanden leggen tussen cijfers.

Met andere woorden, waar vroeger de ‘harde cijfers’ centraal stonden, zijn soft skills vandaag de dag cruciaal in succesvolle accounting.

Om die nieuwe vaardigheden te verwerven kan je nieuwe mensen aanwerven voor je kantoor of intern opleiden.

Digitalisering introduceren in je team en bij je klanten

Gezien de war for talent is één van de snelste manieren om die structurele verandering te realiseren, inzetten op intern talent en change management

Heel kort gezegd, als jouw kantoor facturen zelf nog op papier verstuurt, kan je moeilijk vragen aan je klanten om hun facturen digitaal op te laden. Een geleidelijke aanpak is daarbij het meest efficiënt. Zo kan je ook eventuele medewerkers opleiden en hen vertrouwd maken met nieuwe processen en werkinstrumenten. En hetzelfde met je klanten.

  • Ga op zoek naar taken die je kan automatiseren met handige software en leer je personeel daarmee werken
  • Betrek je werknemers tijdens dit proces: op welke manier sluiten nieuwe processen aan bij hun eigen talenten en interesses
  • Spreek met klanten welk soort advies ze van jou verwachten en kijk hoe je jouw bedrijf daarrond kan organiseren

Klanten hebben soms een duwtje in de rug nodig om mee aan boord van de digitale trein te springen. Heldere communicatie over de voordelen van digitale communicatie en tools is daarbij cruciaal. Laat je klanten merken dat je hen met de vrijgekomen tijd nog beter kan bijstaan in hun groei als ondernemer.

Geniet van de voordelen van digitalisering met MySecurex

Beheer al je klanten eenvoudig vanop één platform