Login
Service Contact Lex4You
Login

Onze oplossingen voor de retailsector

Maatwerk voor je HR-uitdagingen

De retail staat voor enorme uitdagingen. Niet alleen word je als sector geconfronteerd met tal van specifieke beperkingen, maar ook stijgen de loonkosten, wordt het steeds moeilijker om personeel aan te werven en te behouden en moet je je elke dag weten aan te passen, ... Vertrouw daarom op Securex voor een volledig HR-beheer op maat. 

Kies voor oplossingen op maat

Securex, gespecaliseerde partner van retailondernemingen

Securex is dé veelzijdige HR-partner voor de retailsector. We vervullen de rol van sociaal secretariaat en Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW). Je kan dus bij één enkele gesprekspartner terecht voor al je HR-vragen. Onze gespecialiseerde services zijn zo georganiseerd dat je snel een antwoord krijgt op specifieke vragen voor jouw sector. Van de aanwerving en het beheer van medewerkers tot de essentiële verzekeringen en kwesties rond welzijn, alle typische onderwerpen voor de sector komen aan bod. 

Ken jij je verplichtingen als werkgever rond welzijn op het werk in de retailsector?

Doe de test en kom het in enkele kliks te weten

Valt je onderneming onder een van de paritaire comités van de dienstensector en/of aanverwante sectoren (PC 118, 119, 201, 202, 311 of 313)? Dan kan je met al je HR-vragen terecht bij een Securex-expert.  

Neem contact op met Securex

Individuele opleiding: nieuw in 2024

Ook in de retailsector is opleiding een onmisbare hefboom in de relatie tussen werkgever en medewerkers. In 2024 komen er nieuwe verplichtingen bij voor de werkgevers:  

  • Ondernemingen met 10 tot 20 medewerkers: als werkgever moet je gemiddeld 1 individuele opleidingsdag per jaar aanbieden aan elke voltijdse medewerker.  
  • Ondernemingen met minstens 20 medewerkers: sinds 1 januari 2024 geldt het volgende groeipad:  
      • 3 individuele opleidingsdagen per jaar voor elke voltijdse medewerker sinds 1 januari 2024. 
      • 4 individuele opleidingsdagen per jaar voor elke voltijdse medewerker vanaf 1 januari 2026. 
      • 5 individuele opleidingsdagen per jaar voor elke voltijdse medewerker vanaf 1 januari 2028.

Wil je alvast vooruitlopen op deze regels en de best mogelijke opleidingen aanbieden aan je medewerkers? Raadpleeg de opleidingscatalogus van Securex en maak je keuze. 

De opleidingen van Securex bekijken

Hoe je planning flexibel beheren?

Medewerkers en werkgevers in retail- en detailhandelsondernemingen werken vaak met variabele (en deeltijdse) uurroosters. Die uurroosters moeten snel en eenvoudig aangepast worden, zonder de correcte berekening van de lonen uit het oog te verliezen. Securex gaat samen met jou op zoek naar de beste oplossing voor jouw bedrijf.  

Zo kan je beroep doen op onze software op maat die je perfect kan aanpassen aan de dagelijkse noden binnen jouw onderneming: 

  • Shyfter: deze software om uurroosters te plannen en te beheren is de ideale oplossing voor de retailsector. Met de intuïtieve interface beheer je in enkele klikken de planning en tijdsregistratie van je medewerkers, studenten, flexi-jobbers of tijdelijke krachten. Daarnaast kan je met Shyfter ook de verlofdagen, afwezigheden, overuren, arbeidsovereenkomsten en Dimona-aangiften van je medewerkers beheren. Bovendien ben je altijd verbonden met Securex.  
  • MyDimona App: deze app biedt ook de mogelijkheid om lonen automatisch te beheren en je Dimona-aangiften in te dienen en geeft een praktisch overzicht van de werkplanning. 
  • Officient: dit globale HR-platform maakt je het leven makkelijker door je volledige loonadministratie te centraliseren. Via deze tool kan je ook snel communiceren met je medewerkers. Zij kunnen dan weer hun gegevens beheren, verlof aanvragen enzovoort. 

Je vindt alle beheers- en planningstools van onze partners op ons platform.  

Wist je dit?

Het jaarplafond van 475 uur studentenarbeid werd in 2023 tot 600 uur verhoogd. Als werkgever in de retailsector kan je een student dus meer uren tewerkstellen. 

Hoe pak je de stijgende kosten aan?

Als gevolg van de opeenvolgende crisissen en inflatie zijn de loonkosten aanzienlijk gestegen. Uiteraard heeft dat een effect op de retailsector. We bieden een pakket van kostenverlagende maatregelen, premies en alternatieve verloningsmodellen aan.  

Heb je bijvoorbeeld het bonusplan (cao 90) al overwogen? Dit is een financieel interessante loonbonus die je medewerkers ontvangen als ze samen een vooraf vastgelegde doelstelling bereiken.  

Je medewerkers krijgen een hoger nettoloon en tegelijk verhoog jij als werkgever je aantrekkingskracht en verlaag je jouw personeelskosten: een win-win! 

Maar, welke bonus ken je nu toe aan je teams? Securex heeft aan alles gedacht! Met onze simulator bereken je snel welk nettobedrag je medewerkers verdienen bij elke bonus en wat dit jou als werkgever zal kosten. Zo heb je meteen een duidelijk overzicht en kies je vlot de meest voordelige bonus. 

Bereken welke bonus bij je onderneming past

Securex garandeert je ook:  

  • Een automatische aanpassing van de barema’s
  • Een regelmatige doorlichting van de premies, kortingen en subsidies en de administratieve verwerking ervan. 
  • Uitgebreide HR-verslagen om je loonkosten op te volgen. 
  • Een loonbenchmark aangepast aan de retailsector zodat je je optimaal kan positioneren ten opzichte van de concurrentie.

Hoe personeel aantrekken en binden?

De lijst met vacatures in de dienstensector is erg lang en er zijn niet altijd genoeg kandidaten om alle posities in te vullen. Personeelsverloop is een belangrijk gegeven en vraagt om een efficiënte employer branding. We helpen je op weg met een korte online opleiding waarin je leert hoe je een (nog) aantrekkelijkere werkgever wordt.

Om je medewerkers te behouden, heb je nood aan een HR-beleid dat het perfecte evenwicht vindt tussen een competitief loon, competente leiders en welzijnsmaatregelen.  

En om talenten te binden, moet je die soms ook ... in beweging houden. Schenk dus voldoende aandacht aan interne mobiliteit binnen je onderneming. Dit wordt al eens over het hoofd gezien als manier om medewerkers te behouden. Toch biedt dit tal van voordelen: Securex geeft je advies. 

Een goed onderbouwd welzijnsbeleid is een enorme troef voor elke onderneming. Logisch. Een medewerker die zich goed voelt, is meer gemotiveerd en wil blijven. Wil je het welzijn van je medewerkers verbeteren? Vertrouw dan op de multidisciplinaire aanpak (psychosociaal aspect, vitaliteit, fysieke gezondheid, ...). 

Hoe toezien op het welzijn van je teams en absenteïsme voorkomen?

Een veilige werkomgeving met een goede sfeer helpt om medewerkers gemotiveerd te houden. Wat wij je kunnen bieden: 

  • Een medische check-up, zo kunnen je medewerkers hun gezondheidstoestand opvolgen en gezonder leven via tips en aanbevelingen. 
  • Advies voor een betere ergonomie om de werkhouding te verbeteren en rug-, nek- en andere pijn tegen te gaan. 
  • De ‘Behaviour Based Safety’-methode om veiligheid op het werk te verhogen. Deze methode wil de redenen van risicogedrag analyseren, in zijn context, om zo de veiligheid op het werk en de preventie te verbeteren. 
  • Een volledig welzijnspakket aangepast aan de retailsector, met affiches, brochures, check-lists, handleidingen over voedselhygiëne en hantering van zware lasten enzovoort.

Securex reikt ook concrete oplossingen aan voor een optimale preventie en correcte opvolging van het absenteïsme.  

Wist je dit?

Securex organiseert uitwisselings- en inspiratiesessies rond diverse thema’s over welzijn en preventie die zeer gewaardeerd worden (score van 4,8/5!) door de preventieadviseurs in de retailsector.

Omgaan met conflicten en agressie

Wat typisch is aan retail? Drukke periodes en veeleisende klanten. Dan raken de gemoederen wel eens verhit. Daarnaast is het aantal winkeldiefstallen fors toegenomen. Tijdens onze specifieke opleidingen (omgaan met verbale en fysieke agressie, assertiviteit) leren je medewerkers beter om te gaan met deze situaties. 

Hoe je onderneming en je medewerkers beschermen?

We kunnen je alle verzekeringen aanbieden die je nodig hebt in jouw sector, via een gespecialiseerde tussenpersoon. 

Waarom kiezen voor Securex?

Met grondige expertise en specifieke tools voor de retailsector is Securex de all-in-one-oplossing. Zo breng je al je HR-diensten samen onder één dak. Met één gespecialiseerde gesprekspartner (en één telefoonnummer!), dé garantie voor een efficiënte en persoonlijke service, zoals jij die ook aan jouw klanten aanbiedt. 

Bedrijven in jouw sector vertrouwen ons

Casa, Mango, Vanden Borre, A.S. Adventure, Hugo Boss en vele andere