Login
Service Contact Lex4You
Login

Een eigen zaak starten in 5 stappen

Maak probleemloos de sprong naar ondernemerschap

Een eigen zaak starten is een spannende gebeurtenis en je wil natuurlijk dat alles vlot verloopt. Hier overlopen we alle stappen die je moet zetten om je zaak op te richten.

Graag een checklist op maat? Ook daar kan Securex je bij helpen. 

Download je persoonlijke checklist Krijg advies

1. Bereid je voor

Je kwam hier terecht, dus je bent alleszins al goed bezig met je voorbereiding!

Heb je nog geen idee of plan? Lees dan eerst:

Naast je idee uitwerken in een plan, ga je ook best na of je voldoet aan de voorwaarden om het beroep van je dromen te mogen uitvoeren. Als advocaat moet je bijvoorbeeld een driejarige stage voltooien. Als je met etenswaren werkt, moet je bijvoorbeeld ook over de nodige attesten of vergunningen beschikken.

In het kort: zorg dat je het beroep kan en mag uitoefenen. Als je opstart in Wallonië heb je ook een diploma bedrijfsbeheer of voldoende praktijkervaring nodig. In Vlaanderen en Brussel is deze verplichting om een diploma bedrijfsbeheer voor te leggen niet meer van toepassing. 

Lees meer over de vereisten van je eigen zaak

In deze fase kan het ook geen kwaad om na te gaan of je over voldoende financiële middelen beschikt om over te gaan tot de volgende stap: je ondernemingsvorm of juridisch statuut kiezen. Een financieel plan opstellen heb je normaal gezien al gedaan bij het opmaken van je ondernemingsplan
Heb je toch nog hulp nodig met het kiezen van de juiste ondernemingsvorm? Dan kan je (virtueel) terecht bij een Securex Ondernemingsloket of bij je boekhouder.

Je idee uitbouwen tot een eigen zaak?

Ontdek hoe Securex de mensen achter Kadooze heeft geholpen om hun idee uit te bouwen tot een effectieve zaak. Je hoort hier de trotse zaakvoerders zelf aan het woord over hun afgelegde traject.

 

2. Kies een ondernemingsvorm of juridisch statuut

Start je als zelfstandige in hoofdberoep of bijberoep of ga je voor een eenmanszaak of voor een vennootschap? Indien je voor een vennootschap kiest, zal je ook nog de geschikte vennootschapsvorm moeten kiezen:

  • Een besloten vennootschap (bv) - de vroegere bvba
  • Een commanditaire vennootschap (commV)
  • Een naamloze vennootschap (nv)
  • Een coöperatieve vennootschap (cv)
  • Een maatschap
  • Een vennootschap onder firma (vof)

Bekijk hier welke vennootschapsvorm bij je past.

3. Kies een sociaal statuut en verzekeringsfonds

Je zaak is opgericht, maar je moet nog aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Als zelfstandige ben je zelf verantwoordelijk voor je sociale zekerheid, dat loopt immers niet meer via een werkgever.

Afhankelijk van het feit of je voltijds als zelfstandige aan de slag gaat, start je in hoofd- of bijberoep.

4. Vraag je ondernemingsnummer aan

In deze stap wordt alles concreet:

Het loket zorgt ook voor de verplichte inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en kan indien nodig ook je btw-nummer activeren.

Daarmee is jouw eigen zaak officieel en gekend bij de Belgische overheid. 

Wist je dat je bij Securex al vanaf € 249 volledig bent opgestart en juridisch in orde bent? 

Ontdek onze Starter Packs!

5. Regel je praktische zaken

Voor je aan de slag gaat, zijn er nog een aantal zaken die je best in orde brengt. Laat je ziekenfonds weten dat je gestart bent als zelfstandige. Heb je al kinderen, geef dit ook door aan de uitbetaler van het Groeipakket.

Tot slot, kan je je nog indekken voor als het wat moeilijker gaat, denk aan aansprakelijkheid bij conflicten of problemen, of indien je ziek wordt. Ook krijg je als zelfstandige niet hetzelfde pensioen als een werknemer, dus is het verstandig om daar extra in te voorzien via een vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen (VAPZ).

Zo, als je alle stappen hebt doorlopen, heb je jouw eigen zaak opgericht en ben je gestart als zelfstandige. 

Veel succes!

Start slim met de Startersgids

Download je gratis e-book ‘Startersgids voor Ondernemers’ en start zorgeloos.

Regel de opstart van je zaak via het Securex ondernemingsloket