Europees minimumloon
Op 7 juni bereikte het Europees parlement een voorlopig akkoord over de ontwerprichtlijn over toereikende minimumlonen in de EU. België en de andere EU-landen zullen aan de hand van enkele vastgelegde criteria moeten nagaan of hun minimumlonen fatsoenlijke leef- en werkomstandigheden garanderen.
Een wettelijk minimumloon moet bijdragen tot betere arbeids- en leefomstandigheden voor de Europese werknemers. Als deze richtlijn wordt aangenomen hebben de lidstaten 2 jaar de tijd om deze in nationaal recht om te zetten.
Geen verkoop van diesel- en benzinewagens meer tegen 2035
Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens meer verkocht worden die rijden op benzine of diesel. Dit werd onlangs beslist door het Europees Parlement. De bedoeling is dat het Europese personenverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.
Dit heeft uiteraard ook een impact voor de bedrijfswagens.
Lees zeker onze actua: Regeerakkoord: de wagen van de toekomst wordt elektrisch
Kroatië treedt toe tot de eurozone
Vanaf 1 januari 2023 zal Kroatië toetreden tot de eurozone en zal je niet meer in Kuna’s maar in Euro betalen. Dit zou de euro en de handel met Kroatië moeten versterken.
Loontransparantie
Het Europees parlement heeft een ontwerprichtlijn aangenomen waardoor EU-bedrijven met minimaal 50 medewerkers verplicht worden om informatie openbaar te maken die het makkelijker maakt om lonen te vergelijken.
Bedrijven waarbij de loonkloof gemiddeld minimaal 2,5% bedraagt, moeten een interne procedure opstarten om de loonverschillen in het bedrijf aan te pakken.
Die gegevens moeten volgens het Europees Parlement niet openbaar gemaakt worden maar moeten wel door werkgevers gedeeld worden met de werknemersorganisaties. Bedrijven waarbij de loonkloof gemiddeld minimaal 2,5% bedraagt moeten samen met de vakbonden een beloningsanalyse maken en een actieplan opstellen.
Het Europees Parlement moet nu nog over de tekst onderhandelen met de lidstaten.