Hoe vraag je een vermindering van jouw voorlopige sociale bijdragen?
Dit kan eenvoudig online. Om jouw digitale aanvraag te doen moet je zich eerst identificeren met jouw eID of via itsme®. Wens je het formulier op papier in te vullen? De aanvraag mag je, aangetekend, versturen naar jouw sociaal verzekeringsfonds door middel van een vastgelegd aanvraagdocument: het formulier art.11. Je mag dit document ook binnenbrengen in één van onze ondernemingsloketten.
Daarnaast moeten de nodige bewijsstukken (zie hieronder) worden toegevoegd aan de aanvraag.
Opgelet: benje primostarter? Dan volstaat meestal de aanvraag via het formulier art.11, zonder extra bewijsstukken.
Geldigheidsduur van de aanvraag / toekenning
Een aanvraag heeft in principe maar op één bijdragejaar betrekking hebben, uitgezonderd starters in begin van activiteit.
De aanvraag kan tijdens of na het desbetreffende bijdragejaar ingediend worden, zolang de definitieve inkomsten nog niet gekend zijn.
Inhoud van de aanvraag - bewijslast tweeledig
In je aanvraag moet je volgende 2 zaken bewijzen:
- Jow werkelijk beroepsinkomen: Let wel, deze aanpassing is enkel mogelijk via een gemotiveerde aanvraag. Als u zelfstandige in hoofdberoep bent, kunt u niet verminderen onder de drempel van de wettelijke minimumbijdrage.
- Inkomsten van het aangevraagde jaar dienen gedaald te zijn tov de inkomsten van 3 jaar geleden (*).
(*) Uiteraard geldt dit enkel als je al drie jaar of langer werkt als zelfstandige.
Opgelet wanneer je in een kalenderjaar minder dan 4 kwartalen aan het zelfstandigenstatuut bent onderworpen. Jouw jaarinkomen kan dan hoger uitvallen dan gedacht, omdat dit eerst nog wordt omgerekend ('geproratiseerd') naar een fictief jaarinkomen. Jouw sociaal verzekeringsfonds vermenigvuldigt dan de inkomsten van het kalenderjaar met 4 en deelt dit bedrag vervolgens door het aantal actieve kwartalen (1, 2 of 3).
Inhoud van de aanvraag - verschillende criteria
De bewijsstukken moeten getoetst worden aan 3 criteria:
Criteria 1: Elementen uit het dossier “sociale bijdragen” van de aanvrager die kunnen wijzen op eerdere problemen bij de betaling van de verschuldigde bijdragen.
Voorbeelden:
- De opstart van een gerechtelijke procedure in de drie jaar voorafgaand aan de aanvraag wegens onbetaalde sociale bijdragen en waarvan een gedeelte als oninbaar werd geboekt
- Daadwerkelijke betaling van een aanzienlijke regularisatie
- Meer dan 2 kwartalen vrijstelling verkregen tijdens het vorige bijdragejaar
- Etc.
Criteria 2: Persoonlijke voorvallen van de aanvrager.
Voorbeelden:
- Bevalling van de vrouwelijke zelfstandige
- Ziekte / ongeval / handicap/ …
- Hulp OCMW (gedetailleerd verslag noodzakelijk)
- Collectieve schuldenregeling sedert N – 3
- Etc.
Criteria 3: Directe of indirecte link met de uitoefening van de activiteit.
Voorbeelden:
- Faillissement van een belangrijke klant
- Procedure(s) tegen klanten , leveranciers, ..
- Ongevallen en/of rampen die de zelfstandige activiteit belemmeren, verhinderen, ..
- Daling btw-inkomsten in verhouding met de gevraagde vermindering
- Etc.
Principe:
Iedere aanvraag moet beantwoorden aan minstens 2 criteria EN Iedere aanvraag moet minstens 1 element uit criteria 2 of 3 bevatten.
Beslissing van de aanvraag
Wij zullen je zo snel mogelijk op de hoogte brengen van onze beslissing. Als je aanvraag wordt goedgekeurd en je aan het einde van het jaar vaststelt dat jouw inkomen uiteindelijk hoger zal zijn dan verwacht, adviseren wij je om voor het einde van het lopende jaar een toeslag te betalen.
Opgelet: de inkomsten worden steeds definitief berekend op het jaar van activiteit zelf.
Een ten onterechte aangevraagde vermindering geeft aanleiding tot een regularisatie van de sociale bijdragen inclusief wettelijke, trimestriële verhogingen van 3% en een éénmalige wettelijke verhoging van 7%, wanneer wij de werkelijke inkomsten ontvangen van de FOD Financiën.