Tip 1: Streef naar een innovatiegerichte bedrijfscultuur
Klinkt gewichtig, maar zo’n bedrijfscultuur is gewoon een werkomgeving die openstaat voor nieuwe ideeën, experimenten, andere manieren van werken. Kan dat ook bij de bakker, de loodgieter of een ander klein bedrijf? Heel zeker.
Moedig je werknemers aan om hun ideeën te delen. Betere oplossingen bedenken wordt een natuurlijke reflex. En fouten? Die bestaan niet, want fouten zijn leerkansen. That’s the spirit.
Tip 2: Voed interne kennisdeling
Om kennisdelin te bevorderen, bouw je het best overleg- en feedbackmogelijkheden in. Dat vraagt geen logge vergadercultuur. Het kan ook via korte overlegmomentjes, informele brainstorms en meer.
Zo motiveer je bij iedereen innovatief denken en verzamel je constant nieuwe ideeën. Wees gerust, dit vraagt in het begin wat aanmoediging, maar op den duur groeit het uit tot een goede gewoonte.
Tip 3: Herbekijk je organisatiestructuur
Pak het nog grondiger aan en hou - als het kan - je organisatiestructuur tegen het licht. Is je huidige organisatie wel gericht op snel schakelen bij veranderingen?
Het kan nodig zijn je bedrijfsstructuur om te vormen van een hiërarchisch model - de bekende ‘piramide’ met de baas aan de top - naar een flexibeler model met meer horizontale structuren dankzij teams die gelijkwaardig en naast elkaar samenwerken. Dat maakt een snellere besluitvorming en uitvoering mogelijk. Dus ook meer veerkracht.
Tip 4: Kijk naar de toekomst
Laat zo weinig mogelijk veranderingen je zomaar ‘overvallen’. Wees vooruitziend. Eigenlijk hoort in elk bedrijfsbudget - groot of klein - een post: ‘Nieuwe technologieën, markten en trends verkennen’. Spendeer daar voldoende tijd en middelen aan, want er komt gegarandeerd een dag dat het rendeert.
Een innovatiegerichte bedrijfscultuur begint bij open staan voor nieuwe ideeën en betere oplossingen. Dat is iets waar iedere medewerker een steentje aan bijdraagt. Innovatief denken is een kwestie van trainen tot het een natuurlijke reflex wordt.
Ook je organisatiestructuur stem je beter afop flexibiliteit en snel(ler) schakelen. En constant aandacht hebben voor trends en ontwikkelingen rendeert.