Waarom zou ik als werkgever positief reageren op die vraag?
De wetgever bepaalde dat werknemers die dat wensen, een 4-daagse werkweek kunnen aanvragen. Als werkgever kan je dit toestaan of weigeren. Verplicht om dit te aanvaarden ben je dus niet. Als je weigert moet je wel tegenargumenten op tafel brengen. Mogelijke problemen voor de werkplanning of de klantenservice, bijvoorbeeld.
Laten we eerst de voordelen voor de werkgever van een kortere voltijdse werkweek bekijken. Die kunnen we samenvatten rond 3 sleutelbegrippen:
- minder burn-out en ziekteverzuim door de werkdruk te verminderen en een extra vrije dag te creëren.
- meer productiviteit, meer focus waardoor werknemers per werkdag langer doorwerken met minder afleiding en onderbrekingen. Ze zijn meer gemotiveerd in het vooruitzicht van de extra vrije dag.
- een beter werkgeversimago door meer aandacht voor welzijn
Bij loontrekkenden groeit de vraag naar meer flexibiliteit in het werk. Steeds meer onder hen ziet zichzelf ook zelfstandige activiteiten ontwikkelen, eventueel in bijberoep. Bij jongeren leeft dit zelfs sterk. Hierop positief inspelen opent win-win mogelijkheden. Geef hen de kans om binnen het bedrijf hun zelfstandige activiteit uit te bouwen. Dit effent ook de weg voor andere flexibele medewerkers.
Een werknemer die kan werken ‘op maat’ is volop gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven. Dat biedt alleen maar voordelen voor de werkgever.
En voor de zelfstandige?
De eerste twee voordelen zijn ook van toepassing voor de zelfstandige professional, freelancer of vrije beroeper. Als element van zelfzorg, als kans om per dag langer gefocust door te werken. Je winkel of horecazaak een dag extra sluiten op dagen dat je minder omzet draait, levert lagere energie- en personeelskosten op.
Als partner en ouder kan het positief zijn om zo meer tijd te maken voor je gezin. Steeds meer freelancers en intellectuele beroepers laten een kortere werkweek voorzien in hun contracten met opdrachtgevers.