Waarom een gezonde bedrijfscultuur zo cruciaal is

Psychosociaal welzijn Leestijd 8 minuten

Hoger doel, betere bedrijfscultuur, betere prestaties 

Waarom is een gezonde bedrijfscultuur belangrijk? Eenvoudig: omdat het leidt tot betere prestaties. Onderzoek wijst immers uit dat ondernemingen die werken met een purpose, een hoger doel, het merkelijk beter doen. Het komt eropaan dat het bedrijf heel goed weet wáárom het doet wat het doet. Wie erin slaagt alle medewerkers daardoor te begeesteren, creëert veel engagement. En excellente prestaties! 

Prof. Koen Dewettinck vertelt meer over die purpose, sociale ondernemer Arnoud Raskin getuigt uit eigen ervaring hoe je je hoger doel vindt.  
 

colleagues in a company holding thumbs up

Ondernemer Arnoud: “Focus op het hogere doel van je onderneming”

In de succesvolste bedrijven is het niet de overtuiging van het topmanagement die de doorslag geeft, maar de mate waarin het hoger doel van het bedrijf doorsijpelt naar alle medewerkers van de organisatie”, zegt prof. Koen Dewettinck (Vlerick Business School). “Het volstaat niet om een leuke quote op te hangen in de inkomhal van je bedrijf of op je website. Een hoger doel moet ook beleefd worden op de werkvloer.

Een hoger doel is geen hogere wiskunde. “Om je hoger doel te vinden, ga je best terug naar de basis. Denk eens terug aan de reden waarom je het bedrijf oprichtte”, zegt Arnoud Raskin, een sociale entrepreneur die met StreetwiZe leiderschapstrainingen geeft die gebaseerd zijn op de overlevingstechnieken van jonge straatverkopers.

In een familiebedrijf kan je terugvallen op de waarden van je vader of grootvader. Wat was de reden waarom hij het bedrijf oprichtte waarin jij nu werkt? Baseer je daarop om je activiteiten in een hoger doel te kaderen.

In de succesvolste bedrijven is het de mate waarin het hoger doel van het bedrijf doorsijpelt naar alle medewerkers van de organisatie dat de doorslag geeft.

Prof. Koen Dewettinck

Het valt Arnoud op bij elke training die hij geeft: vraag aan een ondernemer om zijn of haar ambitie op te schrijven en de machine stokt. “Waar ik niet naar vraag is wat de ondernemers willen waarmaken of waar ze met hun bedrijf willen eindigen. Wat ik wil weten, is welke erfenis ze willen achterlaten. Zoiets zou je op 5 minuten moeten kunnen neerschrijven, maar elke keer wordt er over die 5 minuten onderhandeld. Stel jezelf gewoon de vraag welke reis je met je medewerkers wilt maken.”

Besluit?

Ook als kleine kmo pluk je de vruchten als je  investeert in een gezonde bedrijfscultuur. 

Het ‘hoger doel’ nastreven, moet door iedereen beleefd worden. Het mag geen betekenisloze spreuk op de muur zijn. Wanneer je dat hogere doel bepaalt, blijf je best dicht bij jezelf en de waarden binnen je organisatie. Claim niets dat je niet kan waarmaken.

Zin in een goed gesprek over jouw hoger doel? Contacteer een expert terzake