Geluk op het werk: zo bouw je eraan

Psychosociaal welzijn Leestijd 8 minuten

Waarop je best inzet in je welzijnsbeleid

Waarom inzetten op meer welzijn en werkgeluk? En vooral: hoe bouw je hiervoor een stevige ‘constructie’ die ook morgen de nodige houvast biedt voor bestaande en nieuwe werknemers? Welzijnsconsultant Ann De Bisschop puurt enkele krachtlijnen uit haar rijke praktijkervaring in Vlaanderen KMO-land. 

Investeren in welzijn en geluk levert winst op, zegt Ann De Bisschop. “Elke euro die je spendeert aan het welzijn van je medewerkers, verdien je 2 tot 14 keer terug volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. Veel hoeft dat niet te kosten: als wellbeing director beschikte ik over een budget van €75 per jaar per werknemer. Dat is goedkoper dan de catering op het jaarlijks personeelsfeest.”

De 7 pijlers van een goed welzijnsbeleid

  1. Zorg voor een échte bedrijfscultuur. Je bent als bedrijfsleider alleen maar geloofwaardig als jouw waarden overeenstemmen met die van je bedrijf. Zeker voor de jonge generatie, die begaan is met ecologie, diversiteit en de balans werk-privé, zijn waarden een must
  2. Respecteer het werkgeluk-abc. Zet in op autonomie, betrokkenheid en competenties. De tijd is voorbij dat je iemand aanwerft die perfect beantwoordt aan de functieomschrijving. Gedrevenheid, persoonlijkheid, leergierigheid en ambitie geven de doorslag.
  3. Let op de mentale balans. Verhoog de veerkracht van je mensen, benadruk het belang van hersteltijd, focustijd ( = ongestoorde werktijd) en pauzes.
  4. Werk aan fysieke gezondheid. Wie zich fit voelt, is productiever.
  5. Creëer verbondenheid. Besef dat sociale contacten belangrijk zijn, zeker nu we steeds meer telewerken. 
  6. Maak ruimte voor groei. Levenslang leren en persoonlijke ontwikkeling maken je aantrekkelijk als werkgever.
  7. Zet in op leiderschap. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat een derde van het risico op burn-outs bepaald wordt door de relatie met leidinggevenden. Zorg voor bazen die leiderschapsvaardigheden hebben en empathisch zijn. Beloon goede werknemers niet automatisch met een hogere functie. Soms riskeer je daarmee een goede expert te verliezen en een slechte baas te krijgen.

Ben je toe aan een inspirerend gesprek over welzijnsbeleid? Maak een afspraak met één van onze experten