Marketing/hr Herman: “Op 1 september wat later? Geen probleem.”
In 2018 kaapte Gijbels als kmo met zo’n 320 medewerkers, de titel van HR-Ambassadeur weg voor de neus van enkele veel grotere bedrijven. Niet het gevolg van een speciale actie, maar het resultaat van jarenlange zorgzaamheid voor medewerkers, volgens Verwimp.
“Mensen geven de beste jaren van hun leven aan een bedrijf. Als ondernemer moet je daar dankbaar voor zijn. Dat doe je door je medewerkers recht te geven op goed leiderschap, zelfontwikkeling, een open en eerlijke communicatie en op flexibiliteit. Het is onze taak om mensen op hun 67ste, wanneer ze met pensioen gaan, fysiek en mentaal gezond af te zetten aan de meet.”
Zich gewaardeerd voelen, daar draait het om.
“Als je tegen je medewerkers zegt dat ze op 1 september gerust wat later naar het werk mogen komen zodat ze hun kinderen naar school kunnen brengen, toon je dat oog hebt voor wie ze zijn en wat ze nodig hebben”, geeft Verwimp aan. “Hetzelfde met dreigende energie-armoede. Wij hebben onze afdelingshoofden gevraagd dichter bij hun medewerkers te gaan staan om te polsen naar eventuele problemen. Wie zijn energierekening niet meer kan betalen, willen wij een renteloze lening aanbieden. Zo zeg je: wij steunen jou, we gaan ervoor zorgen dat je niet verzuipt.”
Het is onze taak om mensen op hun 67ste, wanneer ze met pensioen gaan, fysiek en mentaal gezond af te zetten aan de meet.
Herman Verwimp
Gijbels is geen wonderfirma, Verwimp geen manager-tovenaar. Onder zijn oog zijn er collega’s uitgevallen met een burn-out. In een zeldzaam geval keerden ze niet meer terug naar het bedrijf. “Er zijn zaken gebeurd die ik niet had zien aankomen. Dan vraag ik me af: wat had ik beter kunnen doen?”Verwimp heeft ook geleerd dat er maar problemen niet op
te lossen zijn. “Hanteer een open praatcultuur, durf dingen te benoemen en trek grenzen. Hoe gaan wij om met mensen uit de lgbtqia+-gemeenschap? Hoe staan we tegenover de ramadan en praktiserende moslims? Dat staatin ons beleid.”
Nog een laatste advies?
Werk aan je communicatie, wees transparant, stelt Verwimp. “Mensen willen vandaag weten of het goed gaat met het bedrijf. Ze willen er zeker van zijn dat ze morgen nog werk hebben. Bied zekerheid, geef ze houvast. Dat krijg je in tienvoud terug.”