Werken, leren en motiveren bij oudere werknemers

Motivatie Leestijd 2 minuten

Hoe je motiveert tot aan het pensioen

In de ideale wereld gaat iemands betrokkenheid bij het werk in stijgende lijn tijdens de hele loopbaan. In de echte wereld loopt het vaak net even anders. Eindeloopbaanspecialist Gerda Serbruyns deelt enkele adviezen over hoe je oudere werknemers motiveert en ook zelf betrokken blijft tot aan je pensioen.

Het belang van motivatie bij medewerkers

Kennis en ervaring groeien, de band met de zaak wordt sterker, je wordt een vaste waarde. Het wordt alleen maar beter. Zo loopt het idealiter doorheen je hele loopbaan. Onderweg zijn er echter struikelstenen, bochten en putten. 

Denk maar aan: 

  • conflicten met managers of klanten 
  • Moeilijk te verwerken veranderingen 
  • de snelle digitalisering waarin je achterop raakt 
  • … 

Het risico op minder inzet, meer verzuim en zelfs helemaal afhaken wordt dan groter. Zeker wanneer het pensioen in zicht komt. En dat terwijl we met zijn allen alsmaar langer moet werken.  

Redenen genoeg om te bekijken hoe je de zin om te werken erin houdt. 

Betrokkenheid en engagement zijn de motor van elke zaak. Inzetten op kwalitatieve motivatie loont. Zowel voor jezelf als voor je personeel en in moeilijke tijden meer dan ooit. Want dan ben je als ondernemer het best 100% in vorm. 

En investeren in bestaande werknemers is een goede zaak nu nieuwe krachten rekruteren minder evident wordt. Werknemers die hun job onder de knie hebben, al opleiding kregen, het product en de klant goed kennen… Die waardevolle werknemers aan boord houden én volop ‘erbij’ houden, is de boodschap. En er zelf helemaal voor gaan, natuurlijk. 


Wanneer verzwakt motivatie bij oudere werknemers?

Eindeloopbaanspecialist Gerda Serbruyns: “Vooral veranderingen op organisatievlak houden een risico in. Het verschil met jongere mensen is dat zij dan in veel gevallen ander werk zoeken en de organisatie verlaten. Oudere personeelsleden zoals 50+’ers kunnen niet meer weg en zitten vaak in een gouden kooi, wegens te duur en niet meer gegeerd op de arbeidsmarkt.” 

Gemotiveerd blijven als ondernemer

“Dalende betrokkenheid is niet alleen een probleem bij de werknemer. Integendeel.  

Voor de zelfstandige met een eenmanszaak, start-up of ander bedrijf is het zo mogelijk nog belangrijker om gemotiveerd te blijven, dag na dag. Iedereen met ervaring weet hoe belangrijk het is jezelf als zelfstandige telkens opnieuw op te krikken om ervoor te gaan. 

Na verloop van tijd wordt dat soms zwaar(der). Als senior zelfstandige ben je minder geneigd om het roer nog totaal om te gooien. Je gaat door, terwijl je toch wat van je vroegere gedrevenheid (en voldoening) verliest.” 

Verminderde motivatie herkennen

“Symptomen kunnen heel uiteenlopend zijn. Enkele mogelijke voorbeelden: 

  • Personeelsleden worden prikkelbaar op de werkvloer 
  • Mensen maken meer fouten maken 
  • Medewerkers zijn vaker ziek zijn. 

Vaak geven ze zelf aan - maar niet altijd aan de chefs - dat ze het niet meer zien zitten om op dezelfde manier verder te werken tot aan de steeds hogere pensioenleeftijd. 

Voor een zelfstandige zijn die symptomen vergelijkbaar: je zit niet zo goed meer in je vel, maakt meer fouten, begint mentaal af te haken ... De gedachte dat je nog X aantal jaar te gaan hebt, stemt je somber.” 

Een voorlopig besluit

Er zijn 101 redenen waarom de betrokkenheid van werknemers of je eigen gedrevenheid als zelfstandige kunnen verzwakken. De symptomen lopen uiteen.  

Maar voorkomen is beter dan genezen. De vinger aan de pols houden van werkgeluk is een goede gewoonte als je motivatie wil verhogen. Een onmisbaar ingrediënt in je zelfzorg als zelfstandige, onmisbaar in je personeelsbeleid als werkgever. Zeker in een krappe arbeidsmarkt.  

Om problemen te voorkomen, stel je het best een strategie op maat samen. Klinkt simpel, maar een woordje uitleg is hier zeker op zijn plaats.  

Om een succesvolle strategie samen te stellen om de betrokkenheid ‘loopbaanlang’ te bewaren, zijn 3 basisprincipes, 3 stappen belangrijk: 

  1. Nu en dan naar betrokkenheid peilen 
  2. Begrijpen wat noden en wensen zijn, bij jezelf of bij je werknemer 
  3. De nodige acties ondernemen