Login
Service Contact Lex4You
Login

5 meest gemaakte fouten op uw website

U lanceert uw project en wilt een website maken? 5 fouten zijn te vermijden als u het op een optimale manier wilt doen. Ontdek er meer over. 

Geplaatst op 19 december 2018

1. U vergeet te bepalen welke actie bezoekers moeten ondernemen

Wat moet een bezoeker doen op mijn site? Wilt u dat de bezoeker een offerte aanvraagt? Of is een inschrijving op uw nieuwsbrief belangrijker? Definieer dit doel zeker vóór u uw website ontwerpt. Zo weet u hoe uw website gestructureerd moet worden.

U wilt voornamelijk dat uw bezoekers tot actie overgaan. Hoe u dat moet doen? U plaatst een call-to-action. Een call-to-action is een knop of een formulier waarbij uw bezoeker een actie kan ondernemen. De belangrijkste plek om dit te plaatsen, is above-the-fold. Dit wilt zeggen dat u de actie op het beginscherm plaatst, zodat uw bezoekers niet hoeven te scrollen. De gewenste actie springt zo meteen in het oog. Zo worden uw bezoekers onbewust beïnvloed om te doen wat u van hen verwacht.

Denk aan een knop zoals ‘offerte aanvragen’ of een link naar uw telefoonnummer. Maak dit makkelijk vindbaar. Zo verhoogt u de conversie van uw website.

2. U wilt voor iedereen goed doen

Dit is een fout die vaak terugkomt. De klant wilt iedereen aanspreken. Jammer genoeg is dat geen goede keuze. Hoe specifieker uw content, hoe beter uw bezoekers zich aangesproken voelen. Hoe sneller ze de weg naar uw website vinden.

Bepaal wie of wat uw doelgroep is en spreek hen aan met specifieke teksten en beelden. Heeft u een hippe B2C-site? Dan maakt u uw website best kleurrijk, met creatieve stroken en jonger taalgebruik. Werkt u enkel samen met grote multinationals? Dan hanteert u best een formeel taalgebruik en zakelijke kleuren.

Ga op zoek naar wat uw doelgroep belangrijk vindt. Zo spreekt u op uw website best niet zozeer over wat u doet, maar vooral over wat u voor uw klanten kunt betekenen.

3. U houdt geen rekening met het technische aspect

Elk bedrijf wilt hoog scoren in Google. Maar wist u dat dit voornamelijk afhankelijk is van het technische aspect van uw website? Het grootste deel van de websites voor zaakvoerders en KMO’s houden hier geen rekening mee.

Een website moet snel zijn, moet een logische lay-out hebben en kan best gebruik maken van moderne technieken zoals caching en compressing. Door deze optimalisaties te installeren kunt u ervoor zorgen dat uw website sneller wordt.

Verder moet uw website ook responsief zijn. Uw bezoekers surfen steeds meer mobiel dus het is enorm belangrijk dat de mobiele versie van uw website even goed werkt. Als u dit niet in orde brengt, zal Google uw website afstraffen. Denk tenslotte aan het vermijden van pop-ups of andere vervelende toevoegingen en aan een SSL-certificaat. Dit is een beveiligde encryptie voor uw website waardoor gegevens vertrouwelijk behandeld worden.  

Wilt u controleren of uw website goed scoort op het technische aspect? Ontdek het op deze website.

4. U staat niet stil bij uw verwijzing op Google

U komt niet zomaar op de eerste pagina van Google. Er zijn 1001 aspecten die meetellen bij uw algemene score en die bepalen waar uw website zal staan.

Om hier te verschijnen moet u vooral zorgen dat de basis van uw website in orde is. Voorzie elke pagina van een titel en een meta-beschrijving. Zorg er ook voor dat uw afbeeldingen alt-tags bevatten. Dit betekent dat u titels moet geven aan uw afbeeldingen, want Google kan namelijk geen afbeeldingen inlezen. . Dankzij deze alt-tags weet Google waarover de foto gaat en zal ze sneller teruggevonden worden in de juiste context. Link uw website tenslotte met de Google Search Console. Dat is een gratis tool waarbij u de prestaties van uw website bij Google kan opvolgen. Zo bent u steeds op de hoogte en kan u snel reageren op veranderingen.

Daarnaast kunt u best informerende content voorzien. Schrijf allesomvattende blogs waarin u uw bezoekers informeert. Deel kennis en help uw prospecten. Zo zijn ze sneller geneigd om met u samen te werken.

5. Uw website is te ingewikkeld

Creativiteit is leuk, maar dit mag niet ten koste gaan van de basis. Veel filmpjes aan uw website toevoegen zorgt voor een leuke beleving, maar maakt de site ook veel trager.

Animaties zorgen voor een bepaalde dynamiek, maar zorgen er ook voor dat de bezoeker langer moet wachten tot de uw site geladen is.  Een unieke navigatie maakt u anders, maar maakt uw site ook verwarrender.

Ga steeds op zoek naar een balans. Uw site moet er niet hetzelfde uitzien als alle andere websites, maar houdt er rekening mee dat niet iedereen even makkelijk uw site begrijpt.

Mijn gouden tip: laat uw website testen door een vijftigplusser. Zij zijn namelijk niet opgegroeid met een computer en geven daardoor eerlijke feedback qua gebruiksvriendelijkheid. Wij doen dit bij elk project.