Login
Service Contact Lex4You
Login

Kosten bij het starten van een eigen zaak

Hoeveel kost de start van je onderneming?

Een eigen zaak oprichten kost geld. Hoeveel precies? Dat hangt af van het soort bedrijf dat je start en van je verdere groeiplannen. Toch zijn een groot deel van de zakelijke kosten die je zal maken, eenvoudig in te calculeren. In dit overzicht krijg je alle uitgaven mee waar je als kersverse ondernemer rekening mee moet houden.

Contacteer een expert Download je persoonlijke checklist

Startkosten van je eigen bedrijf

De kosten voor het oprichten van je eigen onderneming hangen af van je specifieke plannen en de omvang van je bedrijfsplannen. Wie een eigen zaak start, moet rekening houden met de volgende drie cruciale pijlers:

Waaruit die verschillende kosten precies bestaan? Dat kom je hier te weten.

Vraag persoonlijk advies

Je bedrijf oprichten: de eerste stappen

Inschrijving bij KBO en activatie btw-nummer

Je bedrijf formeel oprichten? Dat doe je door je in te schrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Die inschrijving kan je aanvragen via het ondernemingsloket van Securex. De inschrijving kost € 105,50 en is vrijgesteld van btw.

Tip: laat meteen alle mogelijke relevante NACEBEL-codes toevoegen aan je KBO-inschrijving. Die codes geven aan welke activiteiten je zal uitvoeren. Je kan de NACEBEL-codes ook achteraf laten wijzigen, maar dat kost dan € 105,50 per vestigingseenheid of adres.

De activering van je btw-nummer kost vervolgens € 60 (exclusief btw). Ook daarvoor kan je rekenen op Securex. We kijken meteen na of je bijkomende wettelijk verplichte vergunningen nodig hebt en helpen je bij de eventuele aanvraag ervan.

Richt je een vennootschap op in plaats van een eenmanszaak? Dan moet je bij de meeste vennootschapsvormen voor je KBO-inschrijving langsgaan bij de notaris om een formele oprichtingsakte te laten opstellen. Die wordt vervolgens gepubliceerd in het Staatsblad. Alles bij elkaar kost dat papierwerk zo’n € 1.000 tot € 1.500 - naast het startkapitaal.

Tip: wist je dat je zaak ook eenvoudig online kan oprichten?

Sociale zekerheid regelen

Als zelfstandige sta je zelf in voor je sociale zekerheiddaarom betaal je sociale bijdragen. In ruil krijg je heel wat sociale rechten en beschermingzoals gezinsbijslag en uitkeringen. 

Om je sociale bijdragen vlot te laten verlopen, sluit je je aan bij een sociaal verzekeringsfonds zoals Securex. Daar betaal je maandelijks of per kwartaal je sociale bijdragen en zij brengen alles voor je in orde. Je kan er ook terecht voor advies als je vragen hebt over je sociale bescherming. 

Alles over sociale bijdragen

Boekhouder en boekhouding

Bij de start van je eigen zaak bepaal je welke soort boekhouding je gaat voeren, of welke ondersteuning je verwacht van je boekhouder. 

Het is alleszins interessant om je te laten bijstaan door een boekhouder die je ondernemingsplannen begrijpt en met wie je een vertrouwensband kan opbouwen. Een bekwaam accountant denkt met je mee en bespaart je op lange termijn een pak geld. Hij of zij zal je ook kunnen bijstaan in de verdere groei van je onderneming.

Afhankelijk van de grootte van je ondernemingsplannen, kan je kiezen voor een zelfstandig boekhoudkantoor of een grotere accountingspecialist. Aarzel zeker niet om verschillende boekhouders met elkaar te vergelijken en hun aanbod tegen elkaar af te wegen.

Tip: Stel bij de oprichting van je zaak ook een financieel plan op samen met je boekhouder.

Zo kies je jouw type boekhouding

Goed verzekerd als startende zelfstandige

Welke verzekeringen verplicht zijn, hangt af van wat je gaat doen en wat daar de risico’s van zijn:

  • Start je bijvoorbeeld als freelance fotograaf of verkoop je in bijberoep juwelen via een webshop? Dan zijn er geen verplichte verzekeringen, maar bestaan er heel wat opties die je beschermen tegen tegenslag.
  • Start je met personeel, met een fysieke winkel of zijn er grote risico’s verbonden aan het beroep dat je uitoefent, dan zijn er wel verplichte verzekeringen.
Ontdek de verzekeringen voor ondernemers

Financieel plan voor slim budgetbeheer

De start van je onderneming gaat verder dan pure oprichtingskosten. Met je initiële budget moet je ook de werkingskosten en kosten voor klantenwerving kunnen overbruggen tijdens je beginfase. Denk maar aan de uitgaven voor personeel, je verzekeringen en bedrijfspand, of marketinguitgaven.

Als zelfstandige liggen die kosten eerder laag en kan je makkelijk met een bescheiden startkapitaal aan de slag. Richt je een grotere onderneming op, dan stel je best een realistisch financieel plan op dat je doorheen de eerste maanden gidst.

Stel een doordacht financieel plan op

Jouw werklocatie

Niet elke onderneming hoeft meteen in te trekken in een gigantisch kantoorgebouw. Toch verschijnt een bedrijfspand vroeg of laat op de radar van heel wat ondernemingen - zeker als je beslist om werknemers in dienst te nemen.

Een eigen winkel- of kantoorruimte kost uiteraard geld. Neem daarbij alle factoren en bijkomende kostenposten in rekening. De huur van een pand is immers maar het halve plaatje. Kosten voor energie, meubilair en decoratie, onderhoud en bijkomende gemeente- en provinciebelastingen moeten mee worden opgenomen in je financieel plan.

Ga je alleen aan de slag? Dan kan je van thuis uit werken of gebruik maken van een coworking plek. In het eerste geval vormt de installatie en decoratie van je thuiswerkruimte de grootste kostenpost. Bij een coworking zal je maandelijks huur moeten betalen.

Tip: Op zoek naar een toffe coworking in Brussel? Ga langs bij de coworking van Securex: Hive5.

Bijkomende investeringen

Sommige startkosten zijn niet altijd strikt noodzakelijk, maar wel handig. Zo is een zakelijke bankrekening in de praktijk bijvoorbeeld onontbeerlijk. Voor vennootschappen is die trouwens verplicht. Toch zijn ook zelfstandigen met een eenmanszaak gebaat met een gescheiden professionele rekening. Die maakt het makkelijker om het financiële overzicht te bewaren. Vrijwel elke grootbank in ons land biedt zakelijke rekeningen aan.

Ook een eigen website is vandaag de dag cruciaal vanaf dag één. Als visitekaartje, voor klantenwerving of met een volwaardige webshop : de manier waarop hangt af van je plannen, maar een digitale aanwezigheid is een must voor vrijwel elke ondernemer.

Start slim met de Startersgids

Download je gratis e-book ‘Startersgids voor Ondernemers’ en start zorgeloos.

Krijg een gratis stappenplan op maat