1. Uw klanten begrijpen uw boodschap sneller
Heldere communicatie, wat is dat eigenlijk? Dat is een communicatie die uw doelpubliek, zoals uw klanten, meteen begrijpt, bij de eerste keer lezen/horen. En dat betekent dat uw klanten tijd besparen. Want een klant die de boodschap meteen heeft begrepen, hoeft niet opnieuw contact met u op te nemen en verliest geen tijd. Zo heeft u er een tevreden klant bij.
2. U bespaart tijd en geld
Ook u als ondernemer verliest minder tijd dankzij een heldere communicatie. Eerlijk is eerlijk: een heldere communicatie opstellen, vraagt in eerste instantie tijd en geld. Maar die investering loont. Want als uw klant meteen begrijpt wat u bedoelt, hoeft u minder vragen te beantwoorden, minder klachten te behandelen, minder herinneringen te sturen…
Zo is niet enkel uw klant tevreden, maar bent u dat zelf ook. Win-win!
Een leuk weetje:
De Belgische belastingdienst wist 18 miljoen euro achterstallig belastinggeld sneller te innen, door vriendelijker en duidelijker te communiceren in zijn aanmaningsbrieven.
Klinkt opeens extra aanlokkelijk, die heldere communicatie, niet?
3. U bereikt iedereen
U staat er zelf misschien niet bij stil, maar wist u dat 15% van de volwassenen het moeilijk heeft om te lezen en te schrijven? Mogelijk moet u ook laaggeletterde klanten bereiken. Door helder en eenvoudig te communiceren, loopt u deze doelgroep niet mis en begrijpt iedereen de boodschappen die u wilt overbrengen.
Tip: hoe weet u of u eenvoudig genoeg communiceert?
Surf naar https://www.zoekeenvoudigewoorden.nl/
Vindt u het woord niet terug? Dan is het te moeilijk en vermijdt u het beter.
4. U krijgt sneller gedaan wat u wilt
Wie beweert dat eenvoudige taal niet precies is, is een dinosaurus, want moeilijk en ambtelijk communiceren is al lang uit de mode. Eenvoudige taal is net wel precies en is geen belemmering om uw vraag of actie accuraat te formuleren.
Door eenvoudig en helder te communiceren, begrijpen uw klanten uw vraag beter. Bijvoorbeeld wanneer u vraagt om te betalen. Ze zullen niet enkel sneller tot actie overgaan, maar ook minder fouten maken.
5. U verbetert uw bedrijfsimago
Uw bedrijfsimago, dat is de betekenis/het gevoel dat een klant geeft/heeft bij uw bedrijf. Dat komt niet altijd overeen met welk imago u zelf zou willen hebben. U mag bijvoorbeeld enthousiast verkondigen dat u een jong en dynamisch bedrijf bent, maar een ingewikkelde en onduidelijke factuur bewijst net het tegendeel. Met een heldere communicatie valt u op een positieve manier op. Klanten vertrouwen u sneller en waarderen u beter. En dat komt uw bedrijfsimago enkel ten goede.