Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Welzijn op het werk

Zorg voor een veilige, gezonde werkomgeving dankzij de waterdichte documenten opgesteld door de juridische experts en de specialisten inzake welzijn op het werk van Securex.

Aanstelling van een vertrouwenspersoon

Terwijl het aanstellen van een vertrouwenspersoon vroeger optioneel was, is het sinds 1 december 2023 verplicht voor elke organisatie (juridische entiteit) met 50 of meer werknemers.

Maar waar moet je rekening mee houden bij het selecteren van een vertrouwenspersoon? We hebben een toolkit samengesteld met verschillende documenten die je kunnen helpen bij het werven, selecteren en aankondigen van de aanstelling van je vertrouwenspersoon. En hier vind je ook de antwoorden op alle vragen over het aanstellen van een vertrouwenspersoon.

A. Affiche - Rekrutering van een vertrouwenspersoon
Download
B. Functieomschrijving
Download
C. Leidraad voor je selectiegesprek
Download
D. Affiche - Mededeling over de vertrouwenspersoon
Download

Recht op deconnectie

Heb je minstens twintig werknemers in dienst? Dan heb je de wettelijke verplichting om concrete afspraken vast te leggen rond het recht op deconnectie. Je werknemers hebben namelijk het recht om niet bereikbaar te zijn buiten hun werkuren.

Of je dit recht nu invoert via een ondernemings-cao of via je arbeidsreglement, met de gebruiksklare modellen van onze Securex-juristen en specialisten inzake welzijn op het werk slaap je op beide oren. Niet alleen maken de modelteksten het jou makkelijk om heldere en efficiënte afspraken te maken, ze bevatten ook alle zaken waarrond je wettelijk gezien akkoorden moet sluiten.

Ben je Securex-klant en geniet je van het Service Pack Legal Advice? Log dan in om documenten te downloaden zonder extra kosten.

Recht op deconnectie - Bijlage bij het arbeidsregelement
Bestel hier
Recht op deconnectie - Ondernemings-cao
Bestel hier

Verplichte vermeldingen in je arbeidsreglement

Jouw arbeidsreglement moet enkele wettelijk verplichte zaken vermelden rond welzijn op het werk. Vooreerst moet je toelichten welke interne procedures en maatregelen er in je onderneming bestaan op het vlak van psychosociale risico's op het werk zoals burn-out, pesten en stress.

Verder moet jouw arbeidsreglement ook jouw beleid rond alcohol en drugs op het werk uitleggen.

Om je te helpen met je wettelijke verplichtingen als werkgever, hebben onze juridische experts pasklare modelteksten uitgewerkt, enerzijds rond psychosociale risico's en anderzijds rond alcohol- en drugsbeleid.

Je kan onze modellen afzonderlijk aanschaffen en als bijlage toevoegen aan je arbeidsreglement. Of je kiest meteen voor ons basismodel van arbeidsreglement (met handige wegwijzer), waarin beide bijlagen inbegrepen zijn. Aan jou de keuze!

Ben je Securex-klant en geniet je van het Service Pack Legal Advice? Log dan in om documenten te downloaden zonder extra kosten.

Arbeidsreglement en wegwijzer
Bestel hier
Psychosociale risico's
Bestel hier

Nuttige bijlagen bij je arbeidsreglement

Het kan nuttig zijn om bij jouw arbeidsreglement een specifieke bijlage toe te voegen, bijvoorbeeld met de voorschriften rond hygiëne, gezondheid en veiligheid in jouw onderneming.

Ben je Securex-klant en geniet je van het Service Pack Legal Advice? Log dan in om documenten te downloaden zonder extra kosten.

Bijlage arbeidsreglement - Hygiëne, gezondheid en veiligheid
Bestel hier