Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Bedrijfswagens en referentie-CO2-uitstoot voor 2025

De referentie-CO2-uitstoot voor 2025 is bekend. Deze uitstoot wordt gebruikt om het voordeel van alle aard te bepalen voor bedrijfswagens die ook privé mogen gebruikt worden. Ook dit jaar dalen de waarden, waardoor het voordeel van alle aard stijgt.

Hoeveel bedraagt de nieuwe referentie-CO2-uitstoot?

De referentie-CO2-uitstoot voor het kalenderjaar 2025 bedraagt:

  • 71 g/km (i.p.v. 78 g/km in 2023) voor wagens met een benzine-, LPG- of aardgasmotor;
  • 59 g/km (i.p.v. 65 g/km in 2023) voor dieselwagens.

Deze uitstoot is van toepassing op de vanaf 1 januari 2025 toegekende voordelen van alle aard.

Het voordeel van alle aard (VAA) zal dus opnieuw stijgen in 2025

Het VAA voor bedrijfswagens wordt berekend door de volgende elementen met elkaar te vermenigvuldigen:

  • De cataloguswaarde van het voertuig (vermenigvuldigd met 6/7)
  • Het CO2-percentage van het voertuig

De leeftijd van de wagen bepaalt mee de cataloguswaarde. Men spreekt van progressieve degressiviteit van de cataloguswaarde.

Raadpleeg voor meer informatie over de de progressieve degressiviteit van de cataloguswaarde ons thema op Lex4You.

Het CO2-percentage bekom je door twee elementen op te tellen:

  • een CO2-basispercentage van 5,5%
  • het CO2-uitstootgehalte van het voertuig verminderd met de referentie-CO2-uitstoot (uitkomst vervolgens vermenigvuldigen met 0,1)

In 2025 bedraagt de referentie-CO2-uitstoot 59 g/km voor dieselwagens en 71 g/km voor benzinewagens. Dat is een daling ten opzichte van 2024, met als gevolg een  stijging van het voordeel van alle aard in 2025.

De berekeningsformule voor 2025 samengevat

Type wagen Berekeningsformule
Diesel Cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt x 6/7 × [ 5,5 + ( CO2 wagen – 59 ) × 0,1 ] / 100
Benzine Cataloguswaarde × degressiviteitscoëfficiënt x 6/7 × [ 5,5 + ( CO2 wagen – 71 ) × 0,1 ] / 100

Uit bovenstaande formule blijkt dat wanneer de referentie-CO2-uitstoot daalt, het voordeel van alle aard van de wagen stijgt.

Ter info

Voor elektrische wagens verandert er niets. Bij de berekening van het voordeel van alle aard wordt namelijk geen rekening gehouden met de CO2-referentiewaarden omdat een elektrische wagen geen CO2 uitstoot. Hier wordt rekening gehouden worden met een minimumpercentage van 4%.

Een voorbeeld ter verduidelijking

Peter heeft een bedrijfswagen VW Golf ter waarde van 28.600 euro met een dieselmotor die hij mag gebruiken voor privédoeleinden. De CO2-uitstoot van het voertuig bedraagt 98 g/km.

In 2025 zal het voordeel van alle aard 192,03 euro per maand bedragen*:

= [ 28 600 euro × 6/7 ]   ×   [ 5,5 + ( 98 g/km – 59 g/km ) × 0,1 ] / 100

In 2024 bedroeg het voordeel van alle aard 179,77 euro per maand *:

= [ 28 600 euro × 6/7 ]   ×   [ 5,5 + ( 98 g/km – 65 g/km ) × 0,1 ] / 100

Dat is een verhoging van 6% vergeleken met dezelfde nieuwe dieselwagen in 2024.

In dit voorbeeld werd geen rekening gehouden met de leeftijdscoëfficiënt van de wagen.

Stijging VAA gemilderd door nieuwe berekeningsmethode sinds 2024

De referentie-uitstoot is de gemiddelde uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens van het voorgaande jaar. Aangezien deze waarde de neiging heeft te dalen, stijgt het VAA voor bedrijfswagens elk jaar.

Deze daling van de gemiddelde uitstoot wordt verklaard door de toenemende populariteit van de zuinige en elektrische wagens.

Tot vorig jaar werd alleen rekening gehouden met de NEDC-waarden om de referentie-CO2-uitstoot te bepalen. Sinds 2021 hebben nieuwe fossiele wagens echter een WLTP-waarde. Het bepalen van de referentie-uitstoot op basis van uitluitend de NEDC-waarden was bijgevolg niet langer representatief.

Een representatievere berekeningsmethode: alle wagens worden in aanmerking genomen

Om een correcte en representatieve berekening van de referentie-CO2-uitstoot te garanderen, houdt de nieuwe methode rekening met het hele wagenpark. Sinds inkomstenjaar 2024 wordt rekening gehouden met de volgende waarden:

  • De NEDC-waarde voor voertuigen waarvan de NEDC-emissie gekend is
  • De WLTP-waarde voor voertuigen waarvan de WLTP-emissie gekend is, wanneer de NEDC-emissie niet gekend is
  • De 0-emissie voor elektrische voertuigen

Op die manier wordt de jaarlijkse stijging van het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens enigszins gemilderd. 

Wat doet Securex voor jou?

Bij de berekening van het voordeel van alle aard voor jouw bedrijfswagens, houden wij vanaf 2025 uiteraard rekening met deze nieuwe referentie-CO2-uitstoot. Voor jouw werknemers zal de lagere referentie-CO2-uitstoot een hoger belastbaar voordeel alle aard en bijgevolg in de meeste gevallen in een iets lager nettoloon tot gevolg hebben. 

Meer weten over bedrijfswagens?

Neem dan zeker contact op met jouw Legal Advisor via myHR@securex.be

Bron