Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste wijzigingen die vanaf 1 januari 2025 in voege treden.
Gemiddelde wekelijkse arbeidsduur van ten minste 20 uur
Als erkende onderneming moet je al je dienstenchequewerknemers in dienst nemen voor een gemiddelde arbeidsduur van ten minste twintig uur per week. Deze verplichting geldt pas vanaf het vierde kalenderjaar na het verlenen van de erkenning.
Verplichte opleiding voor nieuwe dienstenchequewerknemers
Als erkend bedrijf moet je nieuwe dienstenchequewerknemers een verplichte opleiding van minstens negen uur aanbieden, waarvan minstens drie uur ergonomische opleiding. Securex is officieel erkend om deze opleiding te geven.
Meer informatie vind je op onze pagina: Zorg voor een goede ergonomie op de werkplek | Securex
Minimaal zestien uur opleiding per jaar
Je moet je dienstenchequewerknemers ook de mogelijkheid bieden om opleidingen te volgen. Het aantal uren opleiding bedraagt zestien uur per jaar per voltijds equivalent dienstenchequewerknemer.
Toekenning van een subsidie
Als erkende onderneming kun je een subsidie krijgen voor de omkaderingskosten als je minstens 2.000 dienstencheques indient in het kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de subsidie wordt berekend. Als je de 2.000 dienstencheques niet haalt, is je geen bedrag verschuldigd.
Daarnaast moet je ook iemand in dienst nemen die je werknemers omkadert en een activiteitenverslag overmaken, evenals de documenten met betrekking tot het welzijn van je werknemer en het aantal huisbezoeken.
Sluiten van een dienstverleningsovereenkomst
Je moet een dienstverleningsovereenkomst afsluiten met elke gebruiker wanneer de thuishulpactiviteit wordt uitgevoerd bij de gebruiker thuis. Als je die overeenkomst niet opstelt, mag er geen arbeidsprestatie worden geleverd.
Verplicht voorafgaand bezoek voor elke nieuwe prestatie
Vanaf 1 januari 2025 moeten gebruikers akkoord gaan met een voorafgaand bezoek aan hun woning.
Aanspreekpunt in de onderneming
Als erkende onderneming moet je al je dienstenchequewerknemers op de hoogte brengen van de contactgegevens van het aanspreekpunt bij problemen:
-
Op de werkplek
-
Tijdens de werkdag
-
Op de weg naar het werk
Ook moet je aan al je gebruikers de contactgegevens doorgeven van het aanspreekpunt in geval van een probleem met de werknemer tijdens het verrichten van de arbeidsprestaties.
Uitsluiting van bepaalde gebruikers die zich misdragen
Wanneer je dienstenchequewerknemers het slachtoffer zijn van onaanvaardbaar gedrag, kan de administratie sancties treffen tegen de gebruiker. Sommige gebruikers kunnen dan tijdelijk uitgesloten worden.
Jaarlijkse individuele en groepsgesprekken
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de voortdurende omkadering van je dienstenchequewerknemers. Elk jaar moet je minstens één individueel gesprek en twee groepsgesprekken face-to-face organiseren.
Opzetten van een bijscholingssysteem
Als erkende onderneming moet je sommige van je dienstenchequewerknemers toelaten om bijscholingsactiviteiten uit te voeren.
Opstellen van een activiteitenverslag
Je moet een activiteitenverslag opstellen met daarin:
-
Het aantal gehouden individuele en groepsgesprekken
-
De overdracht van de documenten met betrekking tot welzijn
-
De risicoanalyse
-
Het aantal bezoeken aan de werkplaatsen
-
De aangeboden en gevolgde opleidingsuren, ook in het kader van het opleidingsparcours.
Inwerkingtreding
Deze wijzigingen treden in werking vanaf 1 januari 2025.
Wat doet Securex voor jou?
Je hebt nog vragen over de hervorming van de dienstenchequesector in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Neem contact op met je Legal Advisor Securex via het adres myHR@securex.be