Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Brusselse mobiliteitsenquête: diagnose op 30 juni 2024

Stel je in je onderneming meer dan 100 werknemers tewerk op eenzelfde site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Dan moet je om de drie jaar een bedrijfsvervoerplan (BVP) opstellen en een aantal verplichte maatregelen in te voeren.

19 juni 2024

Het BVP heeft een dubbel doel: 

  • Verminderen van de milieu-impact van het verkeer dat jouw onderneming genereert (verbetering van de luchtkwaliteit)
  • Verminderen van de opstoppingen op de wegen in het Brussels Gewest (verbetering van de mobiliteit)

Concreet betekent dit dat jouw maatregelen de overstap van gemotoriseerde verplaatsingen naar meer duurzamere vervoersmiddelen moeten bevorderen.

Geen dubbele enquête voor Brusselse werkgevers

Als je het BVP-formulier online instuurt, kan je ook antwoorden op de federale mobiliteitsenquête over woon-werkverkeer. Je moet de verplichtingen dus niet afzonderlijk vervullen.

Opgelet:

  • Je moet het BVP-formulier invullen, niet het federale formulier
  • Je moet het advies van de ondernemingsraad vragen en dat vermelden
  • Het kan zijn dat je een site hebt waardoor je toch aan de federale verplichting moet voldoen (site in Wallonië of Vlaanderen, of site tussen de 30 en 100 werknemers in Brussel)

BVP: voor wie en tegen wanneer?

Alle openbare of privébedrijven die meer dan 100 werknemers op eenzelfde site (gebouw en aanhorigheden) tewerkstellen moeten tegen 30 juni 2024 een BVP opstellen.

Je moet dat BVP uiterlijk op 31 januari 2025 bezorgen aan het Brussels Instituut voor Leefmilieu. J vindt een gedetailleerd tijdschema op de website van Leefmilieu Brussel.

De berekeningsmethode van de 100 werknemers is dezelfde als de methode die wordt gebruikt om uit te maken of je in jouw onderneming sociale verkiezingen moet organiseren.

BVP: modelformulier

Je moet het BVP opstellen volgens het modelformulier dat ter beschikking is op de website van Leefmilieu Brussel.

Dat formulier bevat ten minste de volgende informatie:

  • Algemene informatie van je onderneming
  • Een diagnose en analyse over onder meer het aantal op de site tewerkgestelde werknemers, de voor woon-werkverkeer gebruikte vervoersmiddelen, de bereikbaarheid van de site, enz.
  • Het actieplan met de doelstellingen van je onderneming rond modal shift en rationalisering van de verplaatsingen en de verplichte acties en andere acties die de onderneming in dat verband zal nemen

Vergeet de verplichte maatregelen niet

Je merkt het: in tegenstelling tot de federale mobiliteitsenquête is de Brusselse enquête niet louter een inzameling van gegevens.

Je vindt een overzicht van de maatregelen die verplicht zijn in het kader van het actieplan op de website van Leefmilieu Brussel.

Bron