Om de toename van het aantal laadstations te versnellen heeft de regering verschillende fiscale incentives ingevoerd. Deze incentives verdienen een afzonderlijke toelichting en worden daarom niet in onderstaand artikel besproken.
Meer informatie over deze maatregelen: "Regeerakkoord: de wagen van de toekomst wordt elektrisch"
Voordeel van alle aard voor elektrische bedrijfswagens
Werknemers of bedrijfsleiders (hierna: “medewerkers”) die hun bedrijfswagen ook voor privédoeleinden gebruiken, worden belast op het voordeel dat zij daaruit halen. Dat geldt ook voor elektrische wagens.
Hoe wordt het voordeel van alle aard voor elektrische bedrijfswagens berekend?
De waarde van dit voordeel alle aard (VAA) wordt forfaitair geraamd met de volgende formule:
VAA = cataloguswaarde × 6/7 × 4%
Omdat elektrische wagens geen rechtstreekse CO2 uitstoten, houdt de fiscus rekening met een forfaitair minimumuitstootpercentage van 4% om het VAA te berekenen. Het VAA voor elektrische voertuigen is daarom verrassend laag, zelfs als de cataloguswaarde hoog is.
Wat omvat het berekende voordeel van alle aard?
Het voordeel alle aard voor een elektrische bedrijfswagen omvat de volgende elementen:
-
De terbeschikkingstelling van de elektrische (of hybride) bedrijfswagen die ook voor privédoeleinden mag worden gebruikt
-
De financiering door de werkgever van de oplaadinfrastructuur bij de medewerker thuis (inclusief: inspectie, voorbereidende elektrische werkzaamheden, materiaal, levering, installatie en technisch onderhoud)
-
De door de werkgever geleverde elektriciteit om de wagen op te laden
-
De kosten van elektriciteitsverbruik die de werkgever terugbetaalt om de wagen thuis op te laden.
Als werkgever kan je deze kosten dus ten laste nemen zonder dat dit een bijkomend VAA oplevert voor je medewerker.
Hieronder bekijken we de verschillende scenario's die zich kunnen voordoen.
Neem je de elektriciteitskosten rechtstreeks ten laste?
Als je de elektriciteitskosten voor het opladen van de wagen rechtstreeks ten laste neemt, wordt één enkel voordeel van alle aard belast, met name het forfaitair geraamde voordeel van alle aard dat van toepassing is op de elektrische bedrijfswagen.
De elektriciteit die je levert om de bedrijfswagen op te laden is namelijk al inbegrepen in het voordeel van alle aard voor de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen en levert dus geen bijkomend VAA op.
Dat is met name zo als:
-
Je een laadpas ter beschikking stelt van je medewerker
-
Je een laadstation ter beschikking stelt van de medewerker op zijn werkplaats
Betaal je de elektriciteitskosten van de medewerker terug?
Principe: de terugbetaling is niet inbegrepen in het VAA
Stel je een bedrijfswagen ter beschikking van je medewerker en draag je bij in de elektriciteitskosten? In principe maakt de terugbetaling van de elektriciteitskosten door de werkgever geen deel uit van het forfaitair geraamde voordeel van alle aard voor de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen. Met andere woorden, deze terugbetaling levert een bijkomend VAA op.
We nemen het voorbeeld van een medewerker die zijn bedrijfswagen oplaadt bij een openbaar laadstation. Hij heeft geen laadpas van de werkgever, maar betaalt zelf voor de elektriciteit. In dit geval is de terugbetaling van de elektriciteitskosten door de werkgever niet inbegrepen in het voordeel van alle aard voor de elektrische bedrijfswagen. Deze terugbetaling levert dus een bijkomend VAA op.
Uitzondering: thuis opladen
Om de vergroening van bedrijfswagens aan te moedigen, werd echter beslist om van dit principe af te wijken. Wanneer je een elektrisch laadstation ter beschikking stelt van je medewerker wordt daarom aanvaard dat de terugbetaling door de werkgever van de elektriciteit voor de elektrische bedrijfswagen geen bijkomend VAA oplevert.
De terugbetaling door de werkgever mag enkel te maken hebben met de kosten voor het opladen van de bedrijfswagen die hij ter beschikking heeft gesteld. Het is daarom belangrijk dat de je deze kosten individueel kan vaststellen, met behulp van een specifiek communicatiesysteem of een ander controleerbaar communicatiesysteem.
Aan deze uitzondering zijn echter een aantal voorwaarden verbonden. Onder andere is vereist dat:
-
Het laadstation op het privé-eigendom van de medewerker is geplaatst
-
De elektrische installatie van de woning van de medewerker voldoet aan de conformiteitscriteria van het gekozen laadstation
-
Het laadstation is uitgerust met een specifiek communicatiesysteem dat aan de werkgever de hoeveelheid verbruikte elektriciteit meedeelt (een tussenmeter is ook mogelijk, op voorwaarde dat deze kan worden gecontroleerd)
-
De internetverbinding sterk genoeg is om het verbruik te registreren
-
De terugbetaling van de thuis geladen elektriciteit door de werkgever is vastgelegd in de car policy
Ons advies
We raden je sterk aan om deze voorwaarden (en eventuele andere voorwaarden) gedetailleerd op te nemen in een car policy.
Om meer te weten over het mobiliteitsbeleid van uw onderneming, volg onze training : "Opleiding Mobiliteitsbudget & -beleid"
Als aan deze voorwaarden is voldaan, wordt er één voordeel van alle aard belast voor de elektrische wagen, het laadstation en de terugbetaalde elektriciteit: het forfaitaire voordeel dat voortvloeit uit de kosteloze terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen voor privédoeleinden.
Wat met een privé-laadstation?
Stel dat je medewerker al een laadstation heeft, dat bijvoorbeeld is geplaatst door zijn vorige werkgever, of dat de partner van je medewerker beschikt over een laadstation van zijn werkgever.
Ook in dit geval is er slechts één voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen en de terugbetaalde elektriciteit, uiteraard als wordt voldaan aan de bovengenoemde voorwaarden over het specifieke communicatiesysteem en de car policy.
Je stelt geen laadstation en geen laadpas ter beschikking?
Als de medewerker thuis geen laadstation heeft (privé of ter beschikking gesteld door de werkgever) en geen laadpas heeft, zijn de elektriciteitskosten die je terugbetaalt niet inbegrepen in het voordeel van alle aard dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen. Hierdoor ontstaat een bijkomend belastbaar voordeel voor de bijdrage in de elektriciteitskosten voor de privéverplaatsingen van de medewerker.
Als je de elektriciteitskosten apart wilt terugbetalen, moet je dat doen op basis van de werkelijke kosten. Hiertoe moet het elektriciteitsverbruik worden opgesplitst in drie categorieën: beroepsmatige verplaatsingen, woon-werkverkeer en privéverplaatsingen.
De fiscus is zich bewust van de moeilijkheden bij een terugbetaling op basis van de werkelijke kosten en zoekt momenteel een manier om deze berekening in de toekomst te vergemakkelijken, met name door gebruik te maken van technologische oplossingen.
Ons advies
Deze oplossing wordt echter niet aanbevolen omdat ze een aanzienlijke administratieve last met zich meebrengt. De medewerker moet dan een logboek van al zijn verplaatsingen bijhouden om ze correct te kunnen uitsplitsen.
Wat doet Securex voor jou?
Wij berekenen voor jou automatisch het bedrag van het voordeel van alle aard in verband met de terbeschikkingstelling van een elektrische bedrijfswagen.
We moedigen je ook aan om een car policy op te stellen die je als bijlage kan toevoegen aan de arbeidsovereenkomst van je werknemers die over een bedrijfswagen beschikken.
Raadpleeg voor meer informatie onze modeldocumenten of contacteer je legal advisor via myHR@securex.be.