Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Fiscus zal overgaan tot extra controles op belastingvrijstellingen

In 2024 zal de fiscus opnieuw controles uitvoeren bij werkgevers die een of meer vrijstellingen van doorstorting van bedrijfsvoorheffing hebben toegepast. Met name de vrijstelling voor nacht- en ploegenarbeid zal worden geviseerd. Bovendien beschikt de fiscus nu over een langere periode om inbreuken inzake de bedrijfsvoorheffing te onderzoeken.

Naast de controles zal in principe ook een nieuwe sensibiliseringscampagne gelanceerd worden in 2024. Het doel van de fiscus is om werkgevers ertoe aan te zetten om de naleving van de voorwaarden en formaliteiten te beoordelen en, indien nodig, op eigen initiatief de nodige correcties aan te brengen in hun aangifte van de bedrijfsvoorheffing.

Het principe van de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing

Als werkgever moet je in bepaalde gevallen slechts een deel van de op het loon van je werknemers ingehouden bedrijfsvoorheffing aan de fiscus doorstorten. Het andere deel mag je houden. Dit is het principe van vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing.  

Er bestaan diverse fiscale vrijstellingen (denk aan overuren, onderzoek en ontwikkeling, nacht- en ploegenarbeid,…) die elk onderworpen zijn aan specifieke voorwaarden en formaliteiten.

Voor elke vrijstelling identificeert de FOD Financiën de "risicofactoren" en verfijnt deze waar nodig. Zo kan de FOD voor bijna alle vrijstellingen een passende "controletactiek" invoeren. Voor elke vrijstelling bestaat een model van informatieaanvraag.

Extra aandachtspunten voor nacht- en ploegenarbeid

Ook dit jaar zal de fiscus extra aandacht besteden aan de vrijstelling voor nacht- en ploegenarbeid. De toepassingsvoorwaarden van deze vrijstelling hebben sinds 1 april 2022 een aantal wijzigingen ondergaan, waardoor de fiscus zijn "controletactiek" heeft moeten aanpassen.

Vrijstelling hervormd in 2022

Deze maatregel onderging belangrijke wijzigingen in 2022.

Om voor de vrijstelling in aanmerking te komen, moet je je werknemers sindsdien bovenop het contractuele bruto uurloon een minimumpremie van 2% voor ploegenarbeid en van 12% voor nachtarbeid betalen.

Alle werknemers die nacht-/ploegenarbeid verrichten, moeten dus deze minimale nacht-/ploegenpremie ontvangen.

Meer informatie over de hervorming van deze vrijstelling vind je in ons artikel van 28 februari 2022 op Lex4You.

Een bijkomende voorwaarde vanaf 1 april

Vanaf 1 april 2024 geldt voor deze vrijstelling voor nacht-/ploegenarbeid een bijkomende voorwaarde: de toekenning van de nacht-/ploegenpremie moet zijn opgenomen in een cao, het arbeidsreglement of een arbeidsovereenkomst.

Meer informatie over deze voorwaarde vind je in ons artikel van 6 februari 2024 op Lex4You.

Arbeid met zelfde doel en omvang

Voorts zal bijzondere aandacht worden besteed aan de naleving van de voorwaarde dat ploegen arbeid met hetzelfde doel en dezelfde omvang moeten verrichten.

Op 8 februari oordeelde het Grondwettelijk Hof immers dat een strikte interpretatie van deze voorwaarde niet ongrondwettelijk is.

Het is aan te raden dat je de bestaande regeling van ploegenarbeid waarvoor je een vrijstelling aanvraagt, nader bekijkt. In de context van dit arrest is het raadzaam om ervoor te zorgen dat je ploegenarbeidregeling voldoende gedocumenteerd is, zodat je sterk staat bij een eventuele controle.

Meer informatie over de vrijstelling voor nacht- en ploegenarbeid vind je op ons webinar van 5 maart 2024 op Lex4You.

“Ploegenarbeid-bis”- regeling voor meer rechtszekerheid

Op 20 maart 2024 heeft het federaal kernkabinet een overgangsmaatregel, “ploegenarbeid-bis” goedgekeurd. Bedoeling van de maatregel is om meer rechtszekerheid te bieden over het begrip “omvang van het werk” na de uitspraak van het Grondwettelijk Hof op 8 februari 2024.

Meer informatie over deze maatregel vind je in ons artikel van 26 maart 2024 op Lex4You.

Deze maatregel is nog niet officieel. Van zodra we meer nieuws hebben, brengen we jou hier uiteraard van op de hoogte.

Verlengde onderzoekstermijnen inzake bedrijfsvoorheffing

In principe heeft de fiscus drie jaar de tijd om belastingaangiften te controleren. Deze periode staat bekend als de "gewone onderzoeks- en aanslagtermijn".

Sinds 8 januari is deze periode echter verlengd tot vijf jaar in het geval van een overtreding. De belastingadministratie heeft nu vijf jaar de tijd om een onderzoek in te stellen als blijkt dat de werkgever de bedrijfsvoorheffing niet correct of te laat heeft aangegeven.

In geval van een overtreding heeft de belastingadministratie dus de mogelijkheid om de vijf jaar voorafgaand aan het jaar waarin de overtreding werd vastgesteld, te onderzoeken.

De fiscus heeft dan een periode van twaalf maanden, de zogenaamde "bijzondere aanslagtermijn", om zijn onderzoeken uit te voeren. Met andere woorden, er kan nog steeds belasting worden geheven tijdens deze bijzondere aanslagtermijn, zelfs als de gewone aanslagtermijn is verstreken.

Deze bepaling is in werking getreden op 8 januari 2024. Ze betreft niet alleen situaties die zich na die datum hebben voorgedaan, maar ook situaties die zich hebben voorgedaan tijdens aanslagjaren die niet zijn verjaard.

Voorbeeld:

Tijdens een controle op 5 mei 2024 stelde de fiscus een inbreuk vast met betrekking tot een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor het aanslagjaar 2022.

Voorheen beschikte de belastingadministratie over een onderzoekstermijn van drie jaar. Zij zou dus tot 31 december 2024 de tijd hebben gehad om haar onderzoek uit te voeren en, indien nodig, de bijkomende belasting vast te stellen.

Voortaan zal de vaststelling van deze overtreding aanleiding geven tot een bijzondere aanslagtermijn van twaalf maanden. De fiscus heeft dus tot 5 mei 2025 de tijd om de (bijkomende) belasting vast te stellen.

Tevens beschikt hij over een verlengde onderzoekstermijn van vijf jaar. Hij kan deze inbreuk dus onderzoeken voor de aanslagjaren 2019, 2020 en 2021.

Hoe je voorbereiden op de controles?

In principe zal de fiscus eerst een brief sturen naar werkgevers die de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing hebben toegepast om hen op de hoogte brengen van bijkomende controles.

Als werkgever is het belangrijk dat je een goed gedocumenteerd dossier bijhoudt om jezelf te beschermen bij een controle.

In ons artikel van 2 april 2024 zetten we de stappen op een rijtje die je moet volgen om je voor te bereiden op een mogelijke controle door de fiscus.

De fiscus zal deze stappen ook uiteenzetten in hun waarschuwingsbrief. 

Welke sanctie bij niet-naleving van de voorwaarden?

Een belastingverhoging gaande van 10 tot 200 % kan worden opgelegd indien ten onrechte een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing werd gevraagd in een aangifte van bedrijfsvoorheffing.

Je hebt er dus nog meer belang bij om voorafgaand aan een eventuele controle door de fiscus na te gaan of alle voorwaarden en formaliteiten voor de door jou toegepaste vrijstellingen werden nageleefd en desgevallend over te gaan tot spontane rechtzettingen van de ingediende aangiften van bedrijfsvoorheffing. 

Wat doet Securex voor jou?

Heb je hulp nodig met jouw dossier over de fiscale vrijstellingen van doorstorting van bedrijfsvoorheffing? Neem dan gerust met ons contact op via het e-mailadres: consultinglegal@securex.be.

Wens je meer details over de door Securex berekende fiscale vrijstelling(en)? Je vindt ze op Securex- mijn documenten

Klanten aangesloten bij ARAG kunnen in bepaalde gevallen ook een beroep doen op deze verzekering
Securex Insurance Agent | Securex

Bron