Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Hybride wagens: een fiscaal verstandige keuze voor 2025?

Terwijl elektrische wagens meer en meer aan populariteit winnen, voelen veel mensen zich nog niet klaar om over te stappen op een volledig elektrische wagen. Een hybride wagen lijkt dan een goed alternatief. Maar is die fiscaal nog interessant?

Hybride wagens en brandstofkosten

Brandstofbesparing

Specifiek aan hybride wagens is dat ze een verbrandingsmotor, meestal een benzinemotor, combineren met een elektrische motor. Zo kunnen ze rijden zonder constant gebruik te maken van de klassieke verbrandingsmotor, wat een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert.

Fiscale aftrekbaarheid van brandstofkosten 

In 2021 nam de regering een reeks maatregelen om naar een meer ecologische mobiliteit te evolueren. Sinds 2023 zijn nieuwe fiscale en sociale regels van toepassing voor wagens die niet koolstofneutraal zijn, inclusief voor hybride wagens.

Een van deze maatregelen ging over de fiscale aftrekbaarheid van brandstofkosten voor herlaadbare hybride voertuigen die na 1 januari 2023 werden aangekocht. Sinds 1 januari 2023 is de fiscale aftrekbaarheid van benzine- of dieselkosten voor deze voertuigen beperkt tot 50%.

Wat met de elektriciteitskosten?

Voor elektriciteitskosten voor hybride wagens blijft de normale aftrekbeperking gelden. Het doel van deze maatregel is uiteraard om het gebruik van de elektrische motor in hybride voertuigen te stimuleren.

Ons advies

Aangezien de benzine- en dieselkosten van hybrides minder aftrekbaar zijn dan de elektriciteitskosten, verdient het de voorkeur dat je werknemers zo veel mogelijk de elektrische motor van hun hybride voertuig gebruiken. Zo rijden ze niet alleen meer milieubewust, maar optimaliseren ze ook het gebruik van het voertuig vanuit fiscaal oogpunt.

Fiscale aftrekbaarheid vanaf 2025 afgebouwd

Maar de belangrijkste verandering in het regeerakkoord van 2021 ging over de aftrekbaarheid van beroepskosten van hybride voertuigen.

Vanaf 2025 (aanslagjaar 2026) zal de fiscale aftrekbaarheid voor hybrides die zijn aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, beginnen dalen, om tot nul herleid te worden in 2028.

In de tussentijd blijven de oude aftrekregels van toepassing tot en met 31 december 2024. De oude aftrekbaarheidsregeling blijft dus tijdelijk behouden.

Met andere woorden, terwijl de fiscale aftrekbaarheid van hybride voertuigen nu nog voordelig is, zal dat voor jou als werkgever na verloop van tijd minder worden. Al vanaf 1 januari 2025 zal de fiscale aftrekbaarheid van beginnen te dalen met 25% per jaar. In 2025 wordt ze begrensd tot 75%.

Daarnaast werd het niet-geïndexeerde bedrag van de minimale solidariteitsbijdrage verhoogd voor alle bedrijfswagens die zijn besteld vanaf 1 juli 2023. Deze verhoging zal echter pas van toepassing zijn vanaf 1 januari 2025. 

Momenteel is het niet-geïndexeerde bedrag van de minimale solidariteitsbijdrage gelijk aan 20,83 euro. 

Meer informatie: "Bedrijfswagen: de solidariteitsbijdrage voor 2025 is gekend"

Concreet zal voor jou als werkgever de aftrekbaarheid van deze wagens beperkt worden tot:

  • 75% in 2025
  • 50% in 2026
  • 25% in 2027
  • 0% in 2028

Goed om weten

Voor voertuigen van je wagenpark die reeds in gebruik of ter beschikking gesteld waren, of die werden aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 juli 2023, verandert er niets. Met andere woorden, je kunt voor deze voertuigen de oude aftrekregels blijven toepassen. De kosten die verband houden met deze voertuigen blijven dus aftrekbaar.

Wat gebeurt er in 2026?

Voor hybride voertuigen die vanaf 1 januari 2026 worden gekocht, geleased of gehuurd, kan je de beroepskosten niet meer aftrekken.

Vanaf 2026 moeten nieuwe voertuigen koolstofneutraal zijn opdat de beroepskosten die voortvloeien uit het gebruik ervan fiscaal aftrekbaar zouden zijn.

Dit betekent geenszins dat je niet langer voertuigen met fossiele verbranding of hybride voertuigen (“full hybrides” of “plug-in hybrides”) ter beschikking mag stellen van je werknemers. Wel zal de aftrekbaarheid van de beroepskosten die resulteren uit het gebruik of de terbeschikkingstelling van deze voertuigen worden afgeschaft.

Ons advies

Als je wilt opteren voor een hybride bedrijfswagen, wacht dan niet te lang. Hoe eerder je dat doet, hoe voordeliger je fiscale behandeling zal zijn. Voor hybrides die na 31 december 2025 worden besteld, is er geen recht meer op aftrek.

Wat met elektrische wagens?

In tegenstelling tot hybride wagens blijven elektrische bedrijfswagens 100% fiscaal aftrekbaar tot en met 2026.

Vanaf 2027 (inkomstenjaar) wordt de fiscale aftrekbaarheid van de kosten die verband houden met elektrische wagens die zijn aangekocht na 31 december 2026 eveneens geleidelijk verminderd.

Schematisch

Voertuigen besteld

Tussen 1/07/2023 en 31/12/2025

Tussen 1/01/2026 en 31/12/2026

Vanaf 1/01/2027

Hybride voertuigen

Aftrekbaarheid geleidelijk verminderd (vanaf inkomstenjaar 2025)

Geen recht meer op aftrekbaarheid

Elektrische wagen

100% aftrekbaar

Aftrekbaarheid geleidelijk verminderd (vanaf inkomstenjaar 2027)

Een hoger voordeel alle aard in 2025?

Hybride voertuigen worden momenteel nog niet ten volle benut, “met name omdat zij niet zo vaak worden opgeladen en volledig elektrisch worden gebruikt als verondersteld”. Dat blijkt uit een verslag van de Europese Commissie over de gemiddelde kloof tussen waarden in reële omstandigheden en WLTP-waarden voor CO2-uitstoot en brandstofverbruik.

Daarom zal Europa de CO2-uitstootnormen van plug-in hybrides vanaf 2025 wellicht aanzienlijk verhogen. Als gevolg van deze verhoging is het waarschijnlijk dat veel plug-in hybrides 50 gram CO2/km zullen overschrijden en daarom als “valse hybrides” zullen worden beschouwd.

Dit zal ongetwijfeld invloed hebben op het voordeel alle aard (VAA) dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van het voertuig voor privégebruik, aangezien het VAA van een valse hybride veel hoger is dan die van een “full hybride”.

Omdat full hybride voertuigen zeer weinig CO2 uitstoten, houdt de fiscus rekening met een forfaitair minimumbasispercentage van 4% om het VAA te berekenen, zoals het geval is voor elektrische wagens.

De CO2-uitstoot waarmee rekening moet worden gehouden bij het berekenen van het VAA van “valse” hybrides is namelijk niet het minimumpercentage van 4%, maar wel de CO2-uitstoot van de overeenstemmende niet-hybride versie. Indien er geen overeenstemmend voertuig bestaat, wordt de CO2-uitstootwaarde van de plug-inhybride vermenigvuldigd met 2,5.

Hybride of elektrische wagens?

Ben je er nog niet klaar voor om voor je onderneming over te schakelen op een elektrisch wagenpark? Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie. In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn.

Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.

Wacht dus niet te lang met het bestellen van je hybrides, want deze overgangsregeling van aftrekbaarheid geldt alleen voor voertuigen die vóór 31 december 2025 zijn aangekocht, geleased of gehuurd. Na deze datum zullen bestelde hybride wagens niet langer aftrekbaar zijn.

Daarom zijn elektrische wagens vanaf 2026 een veel betere optie, omdat ze tot en met 2026 100% aftrekbaar blijven. Vanaf 2027 zal de aftrekbaarheid ook geleidelijk afnemen.

Ga niet alleen af op de aankoopprijs van elektrische wagens (die over het algemeen hoger is dan die van een hybride). Bij de keuze tussen deze twee oplossingen moet je rekening houden met de total cost of ownership (TCO) of de totale eigendomskost. De TCO omvat niet alleen de aankoopprijs, maar ook de kosten van onderhoud, banden, verbruik, reparaties, enz. en uiteraard de fiscale aftrekbaarheid van de beroepskosten die voortvloeien uit het gebruik van het voertuig.

Wat doet Securex voor jou?

Wil je meer weten over bedrijfswagens en hun TCO? Contacteer dan Consulting via consultinglegal@securex.be. Zij kunnen je bedrijfswagenpark voor je berekenen.