Aanwezigheidsregistratie
Sinds 1 september 2024 moeten aankomst, vertrek en rustpauzes elektronisch in de schoonmaaksector geregistreerd worden voor alle natuurlijke personen (werknemers, zelfstandigen, gedetacheerden, (onder)aannemers, leerlingen, etc.).
De registratieplicht geldt per werf met de volgende drempelbedragen:
- 0 onderaannemers: €30.000
- 1 onderaannemer: €5.000
- ≥ 2 onderaannemers: Geen drempelbedrag
Deze wijzigingen zijn bedoeld om de veiligheid op de arbeidsplaats te verbeteren en zwartwerk, schijnzelfstandigheid en uitbuiting tegen te gaan. Val je onder één van deze drempelbedragen? Zorg er dan voor dat je tijdig voldoet aan deze nieuwe registratieverplichtingen en vermijd boetes.
Niet alle activiteiten die onder de bevoegdheid van het Paritair Comité van de schoonmaak vallen, worden geviseerd. Het gaat enkel om activiteiten die ‘als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij’.
Lees meer: "Aanwezigheidsregistratie schoonmaak van start op 1 september."
Hoe moet je registreren?
Voor de registratie moet je gebruik maken van een elektronische aanwezigheidsregistratiesysteem of een gelijkwaardig alternatief (bv. De smartphone).
De RSZ biedt hiervoor de beveiligde applicatie " Check In and Out at Work” aan.
Nood aan een tijdsregistratiesysteem? Onze partner Geodynamics - Cleaning kan je hierbij helpen.
Welke gegevens worden geregistreerd?
Het gaat over de volgende gegevens :
- Identificatiegegevens van de natuurlijke persoon.
- Adres of geografische omschrijving van de arbeidsplaats.
- Hoedanigheid van de persoon op de arbeidsplaats (werknemer, zelfstandige, etc.).
- Identificatiegegevens van de werkgever of opdrachtgever.
- Datum en uren van aankomst, vertrek en rustpauzes.
Gebruik van privésmartphone
Werknemers die zich registreren met hun eigen smartphone, ontvangen een forfaitaire vergoeding van €7 per maand voor het gebruik van hun privésmartphone.
Lees meer: "PC 121: Vergoeding voor de aanwezigheidsregistratie met GSM"
Einde van de overgangsperiode :
Hoewel de verplichte aanwezigheidsregistratie voor de schoonmaak reeds op 1 september 2024 inwerking is getreden werd er een overgangsperiode voorzien. Om werkgevers in staat te stellen aan de nieuwe wettelijke vereisten te voldoen, geldt een overgangsperiode tot 31 december 2024. Tijdens deze periode leggen inspectiediensten geen sancties op, behalve bij fraude.
Deze overgangsperiode zonder sancties loopt nu stilaan ten einde.
Sancties
Het niet naleven van de verplichtingen in het kader van de verplichte aanwezigheidsregistratie kan worden bestraft met een sanctie van niveau 3.
Concreet betekent dit een administratieve geldboete van 800 euro tot 8.000 euro of een strafrechtelijke geldboete van 1600 tot 16.000 euro. Deze geldboeten worden vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Wat doet Securex voor jou ?
Voor meer info over de aanwezigheidsregistratie contacteer je legal advisor via MyHr@securex.be.
Nood aan een tijdsregistratiesysteem? Onze partner Geodynamics - Cleaning | Securex partner kan je hierbij helpen.