Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Tijdelijke opschorting van de registratie van de distributietijden voor pakketbezorgers vanaf 1 april 2025

Van 1 april t.e.m. 31 oktober 2025 moeten postpakketbedrijven niet langer de distributietijden van hun bezorgers registreren. Deze verplichting kwam er onder de vorige regering maar wordt nu opgeschort. Daarnaast heeft de sector ook een model van waakzaamheidsplan uitgewerkt.

Registratie van de distributietijd tijdelijk opgeschort

Distributietijd registreren verplicht tot en met 31 maart 2025

Ben je een onderneming die pakketten bezorgt voor rekening van derden? Zoals vorige zomer werd aangekondigd, legt de wet op de bezorging van postpakketten (ook wel Pakjeswet genoemd) sinds 1 augustus 2024 de verplichting op om de distributietijd van elke bezorger te registreren.

Daarom werd een tijdelijk systeem voor tijdsregistratie via het BELparcel-platform opgezet. Dit systeem blijft van toepassing tot 31 maart 2025.

Bovendien deelde de RSZ mee dat de inspectiediensten geen sancties zouden opleggen voor overtredingen, vastgesteld tijdens de periode waarin de distributietijden van de pakketbezorgers worden geregistreerd via het BELparcel-platform. Behalve bij fraude riskeer je geen sanctie tot 31 maart 2025.

Registratieplicht tijdelijk opgeschort van 1 april t.e.m. 31 oktober 2025

De vorige regering was van plan voor 1 april een definitief registratiesysteem in te voeren waarbij de geregistreerde gegevens opgeslagen worden in een databank van de RSZ en van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg. Dat definitieve registratiesysteem kan momenteel niet worden toegepast en zal dus ten minste tot november 2025 worden uitgesteld.

Bijgevolg moet je vanaf 1 april 2025 niet langer de distributietijden van je pakketbezorgers registreren.

Wij houden je op de hoogte via Lex4You wanneer we meer informatie hebben over de eventuele herinvoering van de registratieplicht.

Sectoraal model van waakzaamheidsplan beschikbaar

Een andere nieuwigheid die de vorige regering via de Pakjeswet invoerde, was de verplichting voor de coördinator om een waakzaamheidsplan op te stellen. Dit plan bevat:

  • De gegevens van de coördinator en de keten van onderaannemers
  • Een checklist van zaken waarop de sociale inspectie controleert

De verplichting om een waakzaamheidsplan op te stellen geldt voor alle pakjesbedrijven met eigen pakjesbezorgers of ondernemingen die werken met onderaannemers.

Je paritair comité heeft recent een sectoraal model uitgewerkt, dat je vrijblijvend kunt gebruiken. Je kan het model downloaden in de downloadsectie van deze pagina. 

Goed om weten

Het nieuwe sectoraal model van waakzaamheidsplan is niet te verwarren met het reeds bestaande informatiedocument waarmee je je bezorgers informeert over hun rechten en plichten onder de Pakjeswet.

Lees meer: 'Pakjeswet: werkgevers uitgenodigd om een modeldocument te gebruiken'

Wat doet Securex voor jou?

Heb je nog vragen over deze wet? Raadpleeg dan je Securex Legal Advisor via myHR@securex.be.

Bron

  • Mededeling van de RSZ via de internetsite BELparcel, 7 februari 2025