Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Vanaf 1 januari 2025 wordt de elektronische C3.2A voor je werknemer de regel

Je kon met je werknemers afspreken om sinds 1 september 2023 het C3.2A document elektronisch te bezorgen. Vanaf 1 januari 2025 wordt de elektronische C3.2A de regel. Maar er wordt nog een overgangsperiode van zes maanden voorzien.

19 augustus 2024

Wat is een C3.2A document?

Een C3.2A document is een controledocument dat je werknemer altijd bij zich moet hebben als die tijdelijk werkloos is. Je werknemer moet dat document vanaf de eerste werkloosheidsdag in een bepaalde maand tot en met de laatste dag van die maand bij zich hebben.

Op dat document moet je werknemer onder andere aanduiden of die op dagen tijdelijke werkloosheid voor anderen werkt, ziek is, vakantie opneemt,… Kortom je werknemer moet aangeven op welke dagen die geen recht heeft op uitkeringen.

Sinds 1 september 2023 kan je werknemer dat document ook elektronisch bijhouden. Vanaf 1 januari 2025 zal je werknemer dit document verplicht elektronisch moeten bijhouden.

Welke actie moet je werknemer ondernemen om het eC3.2A document te gebruiken?

Heb je een overeenkomst afgesloten om eC3.2A documenten te gebruiken? Dan moet je werknemer zich nog registreren op deze website van de sociale zekerheid. Zo kan je werknemer diens gegevens via de computer doorgeven.

Je werknemer kan ook de eC32 app in de appstore downloaden. Het gaat om de eC32 app met het grijze icoontje.

Tot 31 december 2024 raden we jou en je werknemer aan om de individuele overeenkomst in de bijlage te ondertekenen om een elektronische C3.2A te gebruiken. Je werknemer moet vervolgens online of in de app aangeven vanaf welke maand die de eC3.2A wil gebruiken.

Als je werknemer zich registreert voor de eC3.2A kan het papieren C3.2A document niet meer gebruikt worden. En dat vanaf de maand waarin je werknemer de eC3.2A gebruikt. Bij een inspectie of bij de behandeling van het dossier door de uitbetalingsinstelling zal vanaf dan geen rekening meer worden gehouden met een papieren document.

Willen je werknemers meer info? Dan werd dit filmpje speciaal voor hen gemaakt.

Kan jij of je werknemer nog uitstel vragen?

Ja dat kan. Uitstel is wel maar mogelijk tot 30 juni 2025. Het uitstel is dus maximaal zes maanden mogelijk. De exacte voorwaarden om gebruik te maken van het uitstel moeten nog worden bepaald. Toch kunnen we je al meegeven dat: 

  • De aanvraag tot uitstel naar de RVA verstuurd moet worden
  • De aanvraag gemotiveerd moet worden
  • De aanvraag geldt voor drie maanden en nadien nog verlengd kan worden met drie maanden

Vraagt je werknemer uitstel dan moet die ook nog tijdig en vooraf jou en de vakbond/HVW informeren van het uitstel.

Zijn er sectoren waar de elektronische C3.2A toch niet verplicht wordt?

Ja, er zijn enkele sectoren waar de C3.2A toch niet elektronisch moet worden ingevoerd. Dat is het geval voor de sector van de beschutte werkplaatsen, de sociale werkplaatsen en de maatwerkbedrijven. In die sectoren blijft de keuze van toepassing.      

Wat als een buitenlandse werknemer geen e-id of itsme heeft?

Niet alle buitenlandse werknemers hebben een Belgische e-id of gebruiken itsme. In dat geval kan een medewerker van de RVA hen toch toegang geven tot de eC3.2A-toepassing.

Je werknemer contacteert daarvoor het RVA kantoor. Een RVA medewerker kan, als lokale registratieautoriteit, je werknemer identificeren en registeren. Nadien zal je werknemer een mail ontvangen met een login en paswoord die toegang geven tot de eC3.2A-toepassing.

Wat doet Securex voor jou?

Heb je vragen over de eC3.2A of wil je nog papieren C3.2A documenten bestellen? Dan kan je terecht bij onze collega’s van service Operations via aanvraag.tw@securex.be.

Bron

Tijdelijke werkloosheid