Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Wat beweegt er in Europa?

Elke vijf jaar komen de EU-leiders samen om de politieke prioriteiten van de EU voor de toekomst te bepalen. Dit gebeurt onder leiding van de voorzitter van de Europese Raad. Politieke leiders discussiëren samen en nemen besluiten. Dit alles in de context van de aankomende verkiezingen voor het Europees Parlement. Maar wat beweegt er nog in Europa?

België neemt het Europees voorzitterschap waar

Van 1 januari tot en met 30 juni 2024 is België voorzitter van de Raad van de Europese Unie.
De zes prioriteiten van het Belgische voorzitterschap zijn :

  • De rechtsstaat, de democratie en de eenheid verdedigen
  • Ons concurrentievermogen versterken
  • Op weg naar een groene en rechtvaardige transitie
  • Onze sociale en gezondheidsagenda versterken
  • De mensen en de grenzen beschermen
  • Europa als wereldspeler promoten

Een akkoord over de due diligence

Het Europees Parlement en de Raad kwamen tot een voorlopig politiek akkoord over de due diligence of de “passende zorgvuldigheidsplicht”. Deze richtlijn verplicht grote bedrijven tot een passende zorgvuldigheid met betrekking tot schendingen van de mensenrechten en het milieu en dit in de volledige waardeketen (leveranciers, onderaannemers, dochterondernemingen). In geval van wangedrag kunnen bedrijven aansprakelijk gesteld worden.

De komende weken wordt, op basis van dit politiek akkoord, verder gewerkt aan de eindtekst van de Due Diligence richtlijn. Eens die beschikbaar is, moet het Europees Parlement en de Raad de tekst nog definitief aannemen. Dit zou in principe begin 2024 zijn.

Een akkoord over de AI-act

De Europese Commissie, het Europese Parlement en de Raad hebben een akkoord gevonden over de grote principes van het wetsvoorstel voor een regelgeving rond Artificiële Intelligentie (AI), meer bepaald “de AI Act”. Deze regelgeving moet zorgen voor meer veilige en transparante kunstmatige intelligentie in Europa.

Verwacht wordt dat deze AI Act begin 2026 in werking zal treden.

CO2-uitstoot zware bedrijfsvoertuigen

In november 2023 heeft het Europees Parlement haar positie rond de nieuwe uitstootnormen voor zware bedrijfsvoertuigen goedgekeurd.

Dit gebeurt geleidelijk aan, zo moet tegen 2030 de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals,  grote bestelwagens, trucks, maar ook schoolbussen of vuilniswagens, met minimaal 45% omlaag, en in 2035 met 65%. Tegen 2040 gaat het dan om een verlaging van 90%.

Bronnen