Nieuwe verplichte vermeldingen
Nieuwigheid die op 1 januari 2024 in werking zal treden
Jouw werknemer wordt ziek tijdens zijn vakantie? Vanaf volgend jaar zal hij deze vakantie kunnen uitstellen. Hij zal echter wel een reeks verplichtingen moeten naleven, die nu werden verduidelijkt. Je moet bijgevolg vanaf 2024 een nieuwe vermelding opnemen in je arbeidsreglement. Securex stelt een gratis model voor om dit te doen.
Om deze vermelding toe te voegen, moet de gebruikelijke wijzigingsprocedure van het arbeidsreglement niet worden gevolgd. Je zal wel een kopie van de wijziging moeten overmaken aan je werknemers en de andere publiciteitsregels die de wet voorziet moeten naleven.
Nieuwigheden die in 2022 in werking zijn getreden
In de herfst van 2022 werd er heel wat nieuwe arbeidsrechtelijke wetgeving gepubliceerd. Denk aan de arbeidsdeal, de omzetting van de TPWC- en de Work-Life balance-richtlijn. De nieuwe wetgeving verplicht jou als werkgever om bepaalde informatie op te nemen in het arbeidsreglement.
Om jou hierbij te helpen hebben wij alle verplichte vermeldingen samengevat in één bijlage bij het arbeidsreglement. Volg de juiste wijzigingsprocedure om die bijlage toe te voegen aan je arbeidsreglement, en je bent in orde!
In die bijlage vind je ook een optionele clausule die afwijkt van de vrijstelling om een ziektebriefje te bezorgen. Gebruik je die clausule, dan moeten je werknemers nog altijd een medisch attest voorleggen wanneer ze één dag ziek zijn. De clausule is ook verkrijgbaar als aparte bijlage.
Ben je Securex-klant en geniet je van het Service Pack Legal Advice? Log dan in om documenten te downloaden zonder extra kosten.