Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Aanwezigheidsregistratie schoonmaak uitgesteld tot 1 september 2024

Vanaf 2024 moeten werkgevers en hun onderaannemers die onderhouds- of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen uitvoeren, de aanwezigheid van alle personen die op de arbeidsplaats aanwezig zijn, elektronisch registreren. Deze verplichte registratie wordt nu uitgesteld naar 1 september 2024.

Verplichte registratie vanaf 1 september 2024

Daar waar oorspronkelijk de datum van 1 april 2024 voorzien was wordt deze nu uitgesteld naar 1 september.

Op de website van de RSZ kunnen we het volgende lezen :

De onlinedienst Check In and Out at Work is beschikbaar vanaf 1 januari 2024. Uw medewerkers kunnen hun schoonmaakactiviteiten vanaf die datum al registreren. De verplichting om deze activiteiten te registreren, geldt vanaf 1 september 2024. In september, oktober, november en december 2024 zullen de bevoegde inspectiediensten gebruikers helpen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Tot 31 december 2024 worden er geen boetes opgelegd, tenzij er fraude wordt vastgesteld.

Check In and Out at Work – Onderneming – Sociale zekerheid (socialsecurity.be)

Wat houdt deze registratie juist in?

Wat deze registratie juist inhoudt en wie moet registreren lees je in onze actua van 30 januari 2024.

Lees meer: aanwezigheidsregistratie schoonmaaksector

Belangrijke data

  • 1 januari 2024: Dienst beschikbaar voor vrijwillige registratie.
  • 1 september 2024: Verplichte registratie van schoonmaakactiviteiten start.
  • 31 december 2024: Einde van de overgangsperiode; boetes bij niet-naleving.

Hoe Securex jou helpt

Voor bijkomende info over de aanwezigheidsregistratie contacteer  jouw legal advisor via myHr@securex.be.

Voor een aanwezigheids- of tijdregistratiesystemen kan je terecht bij onze partner Geodynamics: https://hrpartners.securex.be/nl/partners/geodynamics-cleaning.
 

 Bronnen