Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Alcohol en drugs op de werkvloer: wat moet en kan je als werkgever doen?

Tournée Minérale loopt dit jaar van 1 tot 29 februari 2024. Het doel is om een maand lang geen alcohol te drinken en het bewustzijn van de gevolgen van alcohol voor de gezondheid te vergroten. Dat vormt de ideale gelegenheid om even stil te staan bij de regels over het gebruik van alcohol en drugs in je onderneming.

Het preventief alcohol- en drugsbeleid

Iedereen kan te maken krijgen met problematisch alcohol- en drugsgebruik. En het kan een negatieve impact hebben op de werking van je onderneming. Het kan onder meer leiden tot afwezigheden of te laat komen, slechter presteren of conflicten met collega's.

Om problemen te voorkomen of om snel te kunnen handelen als er problemen opduiken, ben je als werkgever verplicht een alcohol- en drugspreventiebeleid te voeren. Deze verplichting vloeit voort uit CAO nr. 100.

Hoe moet je dit beleid ontwikkelen?

Het alcohol- en drugspreventiebeleid op de werkvloer bestaat uit 2 fasen.

De eerste fase bestaat uit een intentieverklaring en is verplicht. Die intentieverklaring moet je verplicht in je arbeidsreglement opnemen. Je moet daarbij de procedure om je arbeidsreglement te wijzigen niet toepassen.

Deze verklaring moet aangepast zijn aan je onderneming (op basis van de activiteit van je onderneming, veiligheidsfuncties van je werknemers, de grootte van de onderneming,…). Deze verklaring bevat de hoofdlijnen en doelstellingen van uw alcohol- en drugspreventiebeleid.

Je moet je werknemers ten minste:

  • Sensibiliseren over de effecten van het gebruik van alcohol en drugs
  • Informeren over het preventief alcohol- en drugsbeleid binnen de onderneming en
  • Op de hoogte brengen over de bijstandsmaatregelen waarop ze een beroep kunnen doen

Die intentieverklaring wordt nadien geïntegreerd in het arbeidsreglement.

Welke concrete maatregelen kan je nemen?

Wanneer je je werknemers concreet wil informeren over alcohol- en drugsgebruik, het gebruik ervan wil verbieden of controleren, of specifieke procedures wil voorzien, moet je een gedetailleerde intentieverklaring opstellen. Dat kan je in een tweede fase doen. Deze fase is facultatief.

Volgens de CAO nr. 100 moeten de regels en procedures uit de tweede fase worden opgenomen in het arbeidsreglement. Om deze gedetailleerde intentieverklaring op te nemen in het arbeidsreglement, moet je wel de procedure voor de wijziging van je arbeidsreglement volgen.

De ingevoerde regels en procedures moeten bovendien altijd de volgende vijf basisprincipes bevatten:

  • Preventie (modellen en procedures om het drugs- en alcoholgebruik te voorkomen)
  • Regels en akkoorden over het gebruik van drugs en alcohol tijdens de werkuren
  • Procedures voor het aanpakken van problematisch gedrag door drugs- en alcoholgebruik
  • Procedures die voorzien in zowel aangekondigde als niet-aangekondigde tests en
  • Hulp en bijstand aan werknemers die een probleem hebben

Wat doet Securex voor jou?

Je kan een model voor een bijlage bij de arbeidsovereenkomst voor de eerste fase van je preventiebeleid bij je Securex Legal Advisor bekomen via myHR@securex.be.

Heb je nog vragen? Contacteer dan zeker ook de psychosociale cel van onze externe dienst voor preventie en bescherming op het werk via health.safety@securex.be. Zij helpen je graag bij de ontwikkeling van je  interne preventiebeleid.