Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Arts bezorgt ziektebriefje binnenkort in e-Box van werkgever

Het is misschien herkenbaar voor veel werkgevers: je werknemer is ziek, je bent laat op de hoogte en je moet verschillende keren vragen naar het ziektebriefje te krijgen. In 2025 wordt dat eenvoudiger: de arts zal aan je werknemer vragen of het ziektebriefje rechtstreeks naar jouw e-Box mag worden gestuurd. Goed nieuws dus voor je administratie.

ill, sick

Project ‘Mult-eMediatt’: digitalisering en vereenvoudiging

De openbare sector maakte in 2014 al kennis met de digitalisering en administratieve vereenvoudiging van de medische attesten. Nu, tien jaar later, wordt de werkwijze ook uitgerold naar de privésector.

De leveranciers van medische software hebben hun pakketten in samenspraak met de overheid uitgebreid. De aanpassing kreeg de naam ‘Mult-eMediatt’ en geeft dokters de mogelijkheid om ziekteattesten meteen en rechtstreeks door te sturen, momenteel al naar het ziekenfonds en binnenkort ook naar de e-Box van ondernemingen.

Lees meer: ‘Het gebruik van de e-Box wordt verplicht voor ondernemingen’

Het digitale attest wordt op dit moment nog getest met een beperkt aantal werkgevers. Na afloop van de testfase – ergens in de loop van 2025 – zullen alle werkgevers medische attesten kunnen ontvangen via de digitale weg.

Je werknemer moet jou nog steeds zelf verwittigen

Werknemers moeten hun medisch attest binnenkort dus niet meer afzonderlijk doorsturen naar jou als werkgever.  Maar zelfs als de arts jou het medisch attest automatisch en rechtstreeks bezorgt, blijft je werknemer verplicht om jou zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van de afwezigheid en de duur ervan. Als je afspraken hebt gemaakt in je arbeidsreglement, moet je werknemer die ook naleven.

Welke afspraken kan je maken in je arbeidsreglement?

Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen in het arbeidsreglement vastleggen dat ook eendaagse afwezigheden een ziektebriefje vereisen.

Gebruik onze bijlage 'medisch attest vanaf eerste ziektedag'

Ook de manier waarop je werknemer je moet verwittigen kan je in het arbeidsreglement omschrijven, bijvoorbeeld het verwittigen van de directe overste per telefoon. Je Securex Legal Advisor kan voor jou een clausule op maat uitwerken.

Hoe werkt het digitale medische attest in de praktijk?

  1. Je werknemer gaat naar de arts, die de arbeidsongeschiktheid bevestigt.
  2. De arts vraagt of het attest digitaal naar het ziekenfonds en/of de werkgever mag worden verzonden.
  3. Weigert je werknemer, dan geeft de arts een papieren mee die de werknemer zelf aan de werkgever moet bezorgen.
  4. Gaat de werknemer akkoord, dan stuurt de arts het attest elektronisch naar eHealth. De arts krijgt direct een bevestiging. Bij een fout wordt alsnog een papieren attest uitgeprint.
  5. Is de verzending geslaagd, dan ontvangt de werknemer een afschrift in zijn of haar e-Box. De werkgever krijgt het attest in de e-Box Enterprise.

Controleer je e-Box instellingen

Vanaf 2025 kan je attesten van arbeidsongeschiktheid elektronisch beginnen ontvangen in je e-Box Enterprise. Je controleert best nu al of je de optie ‘alles digitaal’ hebt aangevinkt (in het Frans: ‘tout digital’). Als dat niet het geval is, zal de arts immers een foutmelding ontvangen en krijgt je werknemer alsnog een papieren attest mee.

Lees meer over de e-Box Enterprise

Wat doet Securex voor jou ?

Een zieke werknemer is nooit goed nieuws. Uit een recente analyse van Securex blijkt dat grote bedrijven – sinds de afschaffing van het ziektebriefje voor één dag – met dubbel zoveel ééndagsafwezigheden te maken kregen als kleine bedrijven.

Lees meer: ‘Afgeschaft ziektebriefje: ​ééndagsafwezigheden van arbeiders in grote bedrijven stijgen vier keer meer dan in kleine bedrijven’

Als werkgever sta je gelukkig niet machteloos. Je kunt werknemers met veel ziektemeldingen uitnodigen voor een gesprek. Dit gesprek is niet bedoeld om hen op de vingers te tikken, maar om je bezorgdheid te uiten over hun gezondheid en de invloed op het team. Samen kun je dan op zoek gaan naar oorzaken en mogelijke oplossingen.

Daarnaast kun je medische controles inzetten om kort absenteïsme te verminderen. Door goed overzicht te houden op de oorzaken van afwezigheden, kun je hier efficiënt op inspelen met de juiste maatregelen. Een arts gespecialiseerd in arbeidsgeneeskunde is hierbij een waardevolle partner.

Medische controle: wanneer en hoe je een controlearts aanvraagt voor je werknemers

Bron

Arbeidsongeschiktheid: Uw arts kan uw attest elektronisch via Mult-eMediatt versturen | RIZIV