Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Criteria minimumvergoeding postpakketbezorgers en rol coördinator postpakketbedrijf gepubliceerd

De pakjeswet wil de eerlijke concurrentie tussen de pakjesbedrijven waarborgen en de arbeidsomstandigheden van de pakketbezorgers verbeteren. Ze voorziet daarom in een minimumvergoeding die de postpakketbedrijven moeten betalen aan hun onderaannemers. De criteria om deze vergoeding te bepalen worden nu vastgesteld.

17 mei 2024

Hoe wordt de minimumvergoeding berekend?

De “pakjeswet” van eind vorig jaar voorzag in heel wat nieuwe verplichtingen voor de postpakketbedrijven. Een van de meest ingrijpende maatregelen is ongetwijfeld het vastleggen van een minimumvergoeding die aan de zelfstandige postpakketbezorgers moet worden betaald.

Hoe deze vergoeding moet worden berekend, wordt nu verder verduidelijkt.

Hoe wordt de minimumvergoeding berekend?

Postpakketbedrijven moeten bij de berekening van de minimumvergoeding rekening houden met volgende elementen, die in de wet en het nieuwe koninklijk besluit zijn vastgelegd:

  • Het geïndexeerde minimumloon (zonder anciënniteitspremie) voor de werknemersklasse R1 van het rijdend personeel (PC 140.03 voor het wegvervoer van derden). Sinds 1 januari 2024 bedraagt dit 14,1035 euro per uur. Dit moet nog vermeerderd worden met de werkgeverslasten
  • De vervoerskosten naargelang het gebruikte vervoersmiddel (fiets of gemotoriseerd voertuig)
  • Andere kosten zoals administratieve en fiscale kosten en kosten voor de verzekering
  • Het aantal gereden kilometers
  • Het aantal gepresteerde uren

Wat wordt er verstaan onder vervoerskosten?

In het koninklijk besluit worden vooral de vervoerskosten gedetailleerd uitgewerkt.

Onder vervoer met een fiets wordt verstaan het gebruik van een vervoermiddel waarvoor hetzij geen rijbewijs hetzij een rijbewijs van de categorie AM, A, A1 of A2 vereist is. Voor gemotoriseerd vervoer is minstens een rijbewijs B nodig.

Voor vervoer per fiets worden zowel de afschrijving, het onderhoud, de verzekering, de algemene kosten als een energiekost (voor elektrische fietsen) in rekening gebracht.

Bij vervoer via een gemotoriseerd voertuig worden volgende kosten in aanmerking genomen: afschrijvingen, onderhoud, verzekering, banden, keuringskosten, verkeersbelasting, brandstof en algemene kosten.

Zowel voor de fiets als voor het gemotoriseerd vervoer worden deze kostenposten gekoppeld aan de afgevlakte gezondheidsindex van november 2023. Uitzondering hierop zijn de energiekost (fiets) en de brandstofkost (gemotoriseerd voertuig). Die worden beiden gekoppeld aan de gemiddelde index van de consumptieprijzen van elektriciteit (fiets) en diesel (gemotoriseerd voertuig) van de zes maanden die de maand van publicatie van het besluit voorafgaan.

De indexatie gebeurt telkens op 1 januari voor die kosten berekend op basis van de afgevlakte gezondheidsindex van november van het voorgaande jaar. De energiekost en brandstofkost wordt tweemaal per jaar geïndexeerd op 1 januari en 1 juli.

Welke minimumvergoeding?

Hoeveel de minimumvergoeding concreet zal bedragen zal later nog via een ministerieel besluit worden bepaald. Dit zal gebeuren nadat de numerieke waarde van ieder element en de precieze berekeningsformule werden uitgewerkt door de diensten van de FOD Economie.

Wat is de rol van de coördinator bij het postpakketbedrijf?

Elk postpakketbedrijf en elke onderaannemer die postpakketen bezorgt, moet een coördinator aanstellen. De regering heeft nu de functievereisten, het takenpakket en de manier waarop deze zijn opdracht moet uitoefenen verder ingevuld. Tevens wordt de inhoud van het waakzaamheidsplan vastgelegd.

Functievereisten

De coördinator moet minstens één jaar in de postsector tewerkgesteld zijn en kan zowel een interne werknemer als een externe zelfstandige zijn. Zo komen bijvoorbeeld ook vervoersmanagers of preventieadviseurs in aanmerking.

De coördinator kan voltijds of deeltijds werken maar moet over voldoende tijd beschikken om zijn opdracht doeltreffend te kunnen uitoefenen.

Takenpakket

De coördinator van het postpakketbedrijf moet:

  • De pakketbezorgers bij de start van de opdracht en daarna jaarlijks of op hun vraag schriftelijk en duidelijk informeren over hun rechten en plichten
  • Een waakzaamheidsplan opstellen met volgende gegevens:
    • Een beschrijving van de keten van de dochterondernemingen, onderaannemers en leveranciers
    • Een risicoanalyse van mogelijke risico’s op inbreuken op de pakjeswet of op het arbeids-en socialezekerheidsrecht. De coördinator moet ook maatregelen aanreiken om hieraan te remediëren als dat nodig is

Het waakzaamheidsplan moet uiterlijk tegen 13 november 2024 worden opgesteld. Het wordt jaarlijks geëvalueerd.

Inwerkingtreding

De criteria om de minimumvergoeding te bepalen moeten vervroegd toegepast worden vanaf 1 juli 2024, in plaats van de aanvankelijk voorziene uiterste datum van 1 oktober 2024. De coördinator moet worden aangesteld vanaf 13 mei 2024.

Wat doet Securex voor jou?

Indien je nog vragen hebt over deze nieuwe regels, aarzel niet jouw Legal Advisor te contacteren via myHR@securex.be.

Securex kan jou als postpakketbedrijf tevens bijstaan bij de concrete invoering van deze wetgeving.

Bronnen

Verlonen