Waarover gaat het?
De programmawet van 26 december 2022 breidt het toepassingsgebied van de verplichting tot aanwezigheidsregistratie uit tot alle natuurlijke personen ongeacht hun status (werknemers, zelfstandigen, gedetacheerden, onderaannemers, leerlingen, studenten, enzovoort) voor reinigingsactiviteiten van onroerende goederen voor rekening van een derde partij.
Lees meer: "aanwezigheidsregistratie schoonmaak uitgesteld tot 1/9/2024"
Lees meer: "verplichtingen in bepaalde sectoren"
Op wie is deze aanwezigheidsregistratie van toepassing?
Het gaat dus enkel over ondernemingen die onderhouds- en/of schoonmaakwerkzaamheden van onroerende goederen verrichten.
Niet alle activiteiten die onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de schoonmaak vallen, vallen onder deze wetgeving. Alleen activiteiten die tot doel hebben een onroerend goed schoon te maken in opdracht van een derde partij vallen hieronder.
Bovendien geldt de aanwezigheidsregistratie niet voor :
- De publieke en particuliere sectoren die hun lokalen laten onderhouden door hun eigen schoonmaakpersoneel;
- De natuurlijke persoon die reinigingsactiviteiten enkel voor privédoeleinden laat uitvoeren;
- Dienstencheque-bedrijven (PC 322.01) (aangezien hun opdrachtgever een natuurlijke persoon is die de reinigingsactiviteiten uitsluitend voor privédoeleinden laat uitvoeren).
Wie moet de aanwezigheidsregistratie doen?
De registratie moet door de werknemer zelf worden gedaan, op de werkplaats en op het moment van de activiteit.
De registratie gebeurt:
- Via de elektronische applicatie van de RSZ, Check In and Out at Work
- Via een andere gelijkwaardige registratiewijze (bv. Smartphone).
Wat houdt deze registratie juist in?
Wat deze registratie juist inhoudt en wat je moet registreren lees je in onze actua van 30 januari 2024.
Lees meer: "vanaf 1 september moet je je werknemers uit de schoonmaak registreren"
Onze tip
Lees zeker ook de veelgestelde vragen over deze aanwezigheidsregistratie : faq_ciao_nl.pdf (socialsecurity.be)
Wat houdt de aangifte van werken voor de schoonmaak juist in?
De RSZ laat op zijn website het volgende weten :
“In afwezigheid van een koninklijk besluit tot uitvoering van art. 49 van de programmawet van 26/12/2022, blijven de voorwaarden voor de aangifte van schoonmaakwerken dezelfde als die voor alle andere werken die vallen onder art. 30bis van de wet van 27 juni 1969. Met andere woorden, werken met een waarde van meer dan 30.000 euro zonder onderaannemer, meer dan 5.000 euro met 1 onderaannemer en minder dan 5.000 euro met 2 of meer onderaannemers moeten worden aangegeven. Als uw contract met de eindklant schoonmaakactiviteiten bevat, hoeft u dus enkel de werken aan te geven die de drempelbedragen overschrijden. Gebruik de specifieke QR code “Check In and Out at Work” om aanwezigheden bij schoonmaakwerken te registreren in “Check In and Out at Work”. Deze QR-code wordt standaard gegenereerd op alle aangiften. U hoeft niet langer alle werkplaatsen aan te geven.”
Lees meer: "aangifte van werken 30bis voor schoonmaak (socialsecurity.be)"
Wat is de sanctie?
Het niet naleven van de verplichtingen in het kader van de verplichte aanwezigheidsregistratie kan worden bestraft met een sanctie van niveau 3.
Concreet betekent dit een administratieve geldboete van 800 euro tot 8.000 euro of een strafrechtelijke geldboete van 1;600 tot 16.000 euro. Deze geldboeten worden vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Wat doet Securex voor jou ?
Voor meer info over de aanwezigheidsregistratie contacteer je legal advisor via MyHr@securex.be.
Nood aan een tijdsregistratiesysteem? Onze partner Geodynamics - Cleaning | Securex partner kan je hierbij helpen.