Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Ecocheques nu 100% elektronisch

Het is nu officieel: sinds dit jaar kunnen enkel nog elektronische ecocheques worden uitgegeven. Vanaf 1 januari 2024 zullen er geen papieren cheques meer in omloop zijn.

4 mei 2022

Einde van de papieren drager

We kunnen de papieren ecocheques vaarwel zeggen. Het besluit dat dat bepaalt vanaf wanneer deze cheques niet meer mogen worden uitgegeven en vanaf wanneer ze niet meer geldig zullen zijn is gepubliceerd en in werking getreden.

De papieren ecocheques konden tot tot  31 december 2021 uitgegeven worden en zullen geldig zijn tot 31 december 2023.

Erkende uitgevers moeten GDPR naleven

Daarnaast zijn enkele technische en functionele aanpassingen doorgevoerd voor uitgevers van maaltijdcheques, ecocheques en consumptiecheques in elektronische vorm. Ze moeten voldoen aan de GDPR (algemene verordening gegevensbescherming) om te worden erkend.

Meer weten over ecocheques

Door middel van ecocheques kan je jouw werknemers de mogelijkheid geven om ‘groene’ producten of diensten aan te kopen en heeft hij tegelijk recht op een sociale en fiscale vrijstelling op de toegekende cheques. Dit verklaart waarom deze cheques steeds populairder zijn geworden.

Wilt u hier meer over weten? Raadpleeg onze informatiefiches over de ecocheques in onze rubriek “Verlonen”. U vindt er het antwoord op de volgende vragen:

Wat doet Securex voor u?

De toekenning van ecocheques moet worden opgenomen in een collectieve arbeidsovereenkomst op sectoraal of bedrijfsniveau. Als er geen cao kan worden gesloten omdat er geen vakbondsafvaardiging is of omdat het om een personeelscategorie gaat die gewoonlijk niet onder een dergelijke cao valt, kan de toekenning via een individuele overeenkomst worden geregeld.

Het is niet verboden ecocheques alleen aan bepaalde categorieën werknemers toe te kennen. In dit geval moet u echter de antidiscriminatieregels naleven.

Let op! Deze (sectorale, bedrijfs- of individuele) overeenkomst moet schriftelijk worden gesloten en een aantal verplichte gegevens bevatten.

Wilt u graag hulp om deze cheques in te voeren? Bezoek onze e-Shop. U vindt er:

Hebt u nog vragen? Contacteer onze Legal Consultants Securex op het adres myHR@securex.be.

Bron

Nieuws