Update 15 december 2022: deze wet werd op 15 december 2022 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd en treedt bijgevolg op 15 februari 2023 voor bedrijven vanaf 250 werknemers.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Als je minder dan 250 werknemers hebt, moet je momenteel nog niets ondernemen. De richtlijn is (nog) niet op jou van toepassing.
Werkgevers met 250 of meer werknemers vinden in ons artikel van 1 juni 2022 al een eerste overzicht van de maatregelen. Binnenkort vind je op Lex4You ook een uitgebreidere analyse.
Daarnaast organiseert Securex ook een webinar. Dat zal doorgaan op 20 december 2022 om 11u30. Dat webinar kost 125 euro. Je kan je inschrijven via consultinglegal@securex.be.
Wat als je minder dan 250 werknemers hebt?
Als je minder dan 250 werknemers hebt, moet je ten vroegste op 17 december 2023 een intern meldpunt oprichten:
- Werkgevers met minder dan 50 werknemers zullen niet wettelijk verplicht worden om een intern meldpunt op te richten.
- Werkgevers die tussen de 50 en 249 werknemers hebben, moeten wel een intern meldpunt oprichten. België heeft echter gebruik gemaakt van de mogelijkheid om die verplichting uit te stellen. Als je tussen de 50 en 249 werknemers tewerkstelt, zal je pas vanaf 17 december 2023 een intern meldpunt moeten oprichten.
Elke werkgever kan echter nu al beslissen om toch een intern meldpunt op te richten. Dat kan dus ook als je daartoe (nog) niet verplicht bent.
Wat doet Securex voor jou?
Als je vragen hebt over de oprichting van een intern meldpunt, kan je terecht bij onze consultants via consultinglegal@securex.be. Zij kunnen je ook helpen met het opstellen van een policy.
Zodra de wet in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd wordt, lees je het ook op Lex4You.
Bron