Bezorg opnieuw een C3.2A aan je werknemers
Vanaf 1 januari 2023, moet je je werknemers die tijdelijk werkloos zijn, opnieuw een C3.2A bezorgen. Je moet dat ten laatste op de eerste effectieve werkloosheidsdag van elke maand doen.
Je werknemer moet dit document de volledige maand bij zich houden. Aan het einde van de maand moet hij zijn controlekaart inleveren bij de uitbetalingsinstelling.
C3.2A documenten kan je slechts op twee manieren aanvragen:
- Ofwel rechtstreeks bij de RVA
- Ofwel, als klant van het sociaal secretariaat Securex, bij ons
Je kan als werkgever dus zelf geen C3.2A documenten aanmaken.
Wat doet Securex voor jou?
Geef je je aanvragen tijdelijke werkloosheid omwille van economische redenen, slecht weer, of overmacht via Securex door? Dan bezorgen wij je automatisch de nodige C3.2A documenten. Als je hierover vóór de coronacrisis andere afspraken hebt gemaakt met Securex, dan blijven die bestaande afspraken van toepassing.
Geef je die aanvragen tijdelijke werkloosheid zelf door aan de RVA, maar wil je dat Securex je de C3.2A documenten bezorgt? Dat kan tegen betaling via ons team van service operations. Je contacteer hen via aanvraag.tw@securex.be.
En wat voor werkgevers uit de bouwsector?
Ben je een werkgever uit de bouwsector en plaats je je arbeiders op tijdelijke werkloosheid? Dan moeten je arbeiders een C3.2A-BOUW kunnen voorleggen. Die genummerde nominatieve controlekaarten worden maandelijks door Constructiv afgeleverd.
Vergeet voor nieuwe indiensttredingen in het paritair comité 124 niet om de C3.2A-Bouw kaartnummers te vermelden voor de Dimona.
Verlies de C3.2A documenten niet
Een C3.2A document is een officieel controledocument dat niet zomaar vervangen mag worden.
Noch jij als werkgever, noch Securex mag een nieuw document aanmaken. Verliezen jij of je werknemer toch het C3.2A document? Dan moet je werknemer zich tot het bevoegde werkloosheidsbureau richten om daar een duplicaat aan te vragen.
Ook als je werknemer zich vergist bij het invullen van de C3.2A, moet hij of zij het werkloosheidsbureau contacteren.
Ook het validatieboek is terug van weggeweest
Als je je werknemers het C3.2A document hebt bezorgd, moet je die C3.2A ook inschrijven in het validatieboek. Dat doe je op papier of elektronisch.
Wat doet Securex voor jou?
Ontvang je je C3.2A-S documenten met watermerk via Securex? Dan maken wij voor jou gratis een elektronisch validatieboek aan en we vullen het verder aan. Zodra je de C3.2A-S documenten via ons besteld hebt, bezorgen wij je de zogenaamde C3.2A-S documenten. Tegelijk maken we dan het elektronisch validatieboek aan.
Let wel op, heb je nog C3.2A documenten zonder watermerk van Securex? Dan moet je die documenten toch nog zelf in een papieren validatieboek vermelden. Wij hebben dan immers het controlenummer van die documenten niet.
Kan je je elektronisch validatieboek raadplegen?
Ja, dat kan via ons portaal. Daar kan je nagaan welke C3.2A-S documenten wij in je elektronisch validatieboek vermeld hebben. Dat doe je via de knop “Raadpleeg validatieboek”. Klik je daarop, dan kan je per maand en werknemer nagaan of er een validatieboek werd ingevuld.
Een papieren validatieboek bijhouden blijft mogelijk
Hou je toch liever zelf een papieren validatieboek bij? Dat kan ook, maar dan moet je ons daarover tijdig informeren via aanvraag.tw@securex.be.
Ook ASR-scenario 2 moet opnieuw verzonden worden
Werkgevers moeten ook opnieuw een ASR-scenario 2 verzenden als ze hun werknemers op tijdelijke werkloosheid plaatsen. Ben je klant van het sociaal secretariaat van Securex? Dan moet je je geen zorgen maken, wij versturen dit scenario automatisch.
Geen tijdelijke werkloosheid overmacht meer bij de sluiting van de school of de crèche
Tot 31 december 2022 kan je je werknemers op tijdelijke werkloosheid overmacht plaatsen als de school, de crèche of de opvang voor de kinderen van je werknemer sluit omwille van coronamaatregelen. Die mogelijkheid wordt niet meer verlengd.
Vanaf 1 januari 2023 kan je daarvoor dan ook geen tijdelijke werkloosheid meer aanvragen. Sluit de school, de crèche of de opvang toch nog? Dan moet je werknemer een andere oplossing zoeken. Zo zou je werknemer met jou kunnen afspreken dat er vakantiedagen worden opgenomen.
Tijdelijke werkloosheid overmacht blijft wel mogelijk bij quarantaine werknemer
Moet jouw werknemer toch nog in quarantaine omwille van een coronamaatregel? En kan hij of zij niet telewerken? Dan blijft de RVA dit aanvaarden als een vorm van tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht.
Om die vorm van tijdelijke werkloosheid in te voeren, moet je deze twee stappen zetten:
- Dien je een elektronische aanvraag voor de tijdelijke werkloosheid in
- Securex klanten kunnen dit doen via deze tool (kostprijs: 9 euro exclusief btw) of via een mail naar aanvraag.tw@securex.be (kostprijs: 24 euro exclusief btw)
- Vervolgens geef je de kalendercode voor tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht in
Voor Securex klanten is dit de code “WWO” ofwel de code “Werkloos overmacht ”
De RVA betaalt geen toeslag meer bovenop de werkloosheidsuitkeringen. Tenzij er in jouw sector één voorzien is, moet er geen toeslag betaald worden bij tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht.