Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Vanaf 1 september 2023 een elektronische C3.2A voor je werknemer

Je kan met je werknemers afspreken om vanaf 1 september het C3.2A document elektronisch te bezorgen. Je werknemer kan dan de informatie over diens tijdelijke werkloosheid elektronisch aan de RVA doorgeven. De elektronische C3.2A is niet verplicht, maar bespaart jou en je werknemer wel heel wat administratie.

Wat is een C3.2A document?

Een C3.2A document is een controledocument dat je werknemer altijd bij zich moet hebben als die tijdelijk werkloos is. Je werknemer moet dat document vanaf de eerste werkloosheidsdag in een bepaalde maand tot en met de laatste dag van die maand bij zich hebben.

Op dat document moet je werknemer onder andere aanduiden of die op dagen tijdelijke werkloosheid voor anderen werkt, ziek is, vakantie opneemt,… Kortom je werknemer moet aangeven op welke dagen die geen recht heeft op uitkeringen.

Vanaf 1 september 2023 kan je werknemer dat document ook elektronisch bijhouden.

Kan je werknemer of jijzelf alleen beslissen om de elektronische C3.2A te gebruiken?

Neen, het werkloosheidsbesluit laat dat niet toe. Wil je een elektronische C3.2A (of eC3.2A) invoeren in je bedrijf? Dan moet je eerst daarvoor eerst:

  • Ofwel een ondernemings-cao afsluiten
  • Ofwel de mogelijkheid in je arbeidsreglement opnemen
  • Ofwel een individuele overeenkomst afsluiten met de betrokken werknemer

Je werknemers zijn echter niet verplicht om de eC3.2A te gebruiken. Dat blijft een individuele beslissing.

Onze tip

We raden je daarom sterk aan om altijd een individuele overeenkomst af te sluiten. En dat ook als je een ondernemings-cao afsluit of je arbeidsreglement wijzigt.

Zo weet je werknemer dat die zich moet aanmelden voor de eC3.2A. Bovendien heb je dan ook het individueel bewijs dat je geen C3.2A document op papier voor die werknemer meer moet afleveren.

Omdat je werknemers  de eC3.2A niet verplicht moeten gebruiken, kan het zijn dat niet alle werknemers in je bedrijf dat doen. Het is dus mogelijk dat je in je bedrijf zowel met elektronische als met papieren documenten moet werken.

Wat als je werknemer zich zonder jouw akkoord inschrijft op de eC3.2A-toepassing?

Hoewel een werknemer zich niet eenzijdig kan inschrijven op de eC3.2A-toepassing, is dat in de praktijk wel mogelijk. Heeft je werknemer dat gedaan, dan heb je twee opties.

Ga je akkoord om het eC3.2A document te gebruiken? Dan kan je alsnog een cao afsluiten, het arbeidsreglement wijzigen, of, eenvoudiger en sneller, een individuele overeenkomst met je werknemer afsluiten.

Wil je papieren C3.2A documenten blijven gebruiken? Dan contacteer je het werkloosheidsbureau van de RVA. Zij kunnen dan het gebruik van de eC3.2A stopzetten.

Welke actie moet je werknemer ondernemen om het eC3.2A document te gebruiken?

Heb je een overeenkomst afgesloten om eC3.2A documenten te gebruiken? Dan moet je werknemer zich nog registreren op deze website van de sociale zekerheid. Zo kan je werknemer diens gegevens via de computer doorgeven.

Je werknemer kan ook de eC32 app in de appstore downloaden. Het gaat om de eC32 app met het grijze icoontje.

Je werknemer moet vervolgens online of in de app aangeven vanaf welke maand die de eC3.2A wil gebruiken. Die datum moet overeenstemmen met de aanvangsdatum in de overeenkomst, de cao of het arbeidsreglement.

Als je werknemer zich registreert voor de eC3.2A kan het papieren C3.2A document niet meer gebruikt worden. En dat vanaf de maand waarin je werknemer de eC3.2A gebruikt. Bij een inspectie of bij de behandeling van het dossier door de uitbetalingsinstelling zal vanaf dan geen rekening meer worden gehouden met een papieren document.

Willen je werknemers meer info? Dan werd dit filmpje speciaal voor hen gemaakt.

Kan je werknemer opnieuw overstappen op een papieren C3.2A document?

Ja dat kan. Je werknemer kan zowel tijdelijk als definitief overstappen.

Een tijdelijke overstap

Als je werknemer de eC3.2A tijdelijk niet kan invullen, dan kan die tijdelijk opnieuw een papieren C3.2A document gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als diens smartphone gestolen is en je werknemer de eC3.2A niet online gebruikt.

In dat geval moet je werknemer diens uitbetalingsinstelling contacteren. De uitbetalingsinstelling is de vakbond of de hulpkas. Die instelling regelt dan alles met je werknemer. Als werkgever moet je hiervoor geen actie ondernemen.

Een definitieve overstap

Je werknemer kan ook beslissen om definitief opnieuw een papieren C3.2A document te gebruiken. In dat geval moet die werknemer ook diens uitbetalingsinstelling contacteren.

De uitbetalingsinstelling informeert daarna de RVA. Vervolgens deelt de RVA jou via een brief mee vanaf welke maand je opnieuw papieren C3.2A documenten moet afleveren.

Wat als een buitenlandse werknemer geen e-id of itsme heeft?

Niet alle buitenlandse werknemers hebben een Belgische e-id of gebruiken itsme. In dat geval kan een medewerker van de RVA hen toch toegang geven tot de eC3.2A-toepassing.

Je werknemer contacteert daarvoor het RVA kantoor. Een RVA medewerker kan, als lokale registratieautoriteit, je werknemer identificeren en registeren. Nadien zal je werknemer een mail ontvangen met een login en paswoord die toegang geven tot de eC3.2A-toepassing.

Wat doet Securex voor jou?

Heb je vragen over de eC3.2A of wil je nog papieren C3.2A documenten bestellen? Dan kan je terecht bij onze collega’s van service Operations via aanvraag.tw@securex.be.

Ben je op zoek naar een model cao, een bijlage bij het arbeidsreglement? Dan kan je terecht bij je Securex Legal Advisor via myHR@securex.be. De individuele overeenkomst kan je op deze pagina downloaden.

Bron