De subsidieaanvraag gebeurt elektronisch via het online aanvraagformulier dat op de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen terug te vinden is.
Stap 1: de online subsidieaanvraag
Op het moment dat de oproep opengesteld wordt, zal het digitaal aanvraagformulier beschikbaar zijn. Je dient de oproepkalender te bekijken om te zien welke oproepen actief zijn. Bij de aanvraag moet je een ingevulde trajectbeschrijving opladen.
Naast de projectbeschrijving moet je ook de volgende documenten opladen bij jouw subsidieaanvraag:
- Het vacaturebericht met een gedetailleerde taakomschrijving en een beschrijving van het gewenste profiel
- Het huidige en toekomstig organigram van je onderneming met aanduiding van de plaats van de strategische medewerker
Stap 2: de beoordeling van jouw dossier
Indien het dossier volledig en ontvankelijk is, volgt een beoordeling door twee projectadviseurs. Indien dit nodig is, wordt een afspraak ingepland voor een mondelinge toelichting van het dossier.
Stap 3: de beslissing
Nadien zal de administrateur-generaal van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, op advies van de dossierbehandelaars, beslissen om de subsidie al dan niet toe te kennen. Deze beslissing wordt per mail ter kennis gebracht.
Stap 4: de uitbetalingsaanvraag
Wordt het dossier aanvaard, dan kan je de betaling van de subsidie aanvragen via het e-loket voor ondernemers. De onderneming die geen aanvraag tot uitbetaling doet, zal de subsidie niet ontvangen, ook al kreeg ze een positieve beslissing.
Toe te voegen documenten
Bij de uitbetalingsaanvraag moeten de volgende documenten worden gevoegd:
- Voor de eerste schijf (na de aanwerving):
- Een scan van de arbeidsovereenkomst
- Het RSZ-attest ‘Lijst van de periodes’ (zie afbeelding). Je bekomt deze door het ‘Attest van arbeidsrelatie’ van de strategische medewerker aan te vragen bij de RSZ. Hiermee bewijs je dat er in Dimona een geldige arbeidsrelatie ingevoerd werd. Bij de aanvraag van het ‘Attest van arbeidsrelatie’ onder ‘Betrokken periode’ dien je de datum 1/1/2000 of de startdatum van jouw onderneming in, indien je onderneming later opgericht is dan 1/1/2000
- Voor het saldo (na het eerste jaar tewerkstelling): een scan van de loonfiches [1] van de strategische werknemer van het eerste werkjaar en het eindverslag. Dit laatste bestaat uit de volgende documenten:
- Een beschrijving, opgesteld door de KMO, van het verloop van het groeitraject sinds de toekenning van de KMO-groeisubsidie
- Een beschrijving van de verdere stappen die zullen worden genomen in de komende 24 maanden om het groeitraject verder te zetten
- Een overzicht van de gerealiseerde resultaten van het groeitraject
- De realisaties van het strategisch profiel en de evaluatie van het profiel door de hiërarchisch leidinggevende
Onderaan deze pagina vind je een handige template.
[1] Er wordt gevraagd deze te bundelen in één document.