10 verplichte punten
Het huishoudelijk reglement moet ten minste de volgende 10 punten bevatten:
- De termijn voor de inschrijving van een kwestie op de agenda door een lid van de OR
- De termijn voor de oproeping ter vergadering
- De inhoud van de oproeping waarin de punten van de agenda worden vermeld
- De taak van de voorzitter en modaliteiten van zijn vervanging
- De taak van de secretaris en modaliteiten van zijn keuze en van zijn vervanging
- De na te leven regelen in verband met het verloop der vergaderingen
- De modaliteiten voor het opstellen en het goedkeuren van de notulen van de vergaderingen en van de mededeling ervan aan elk lid van de raad
- De wijze waarop het personeel wordt voorgelicht en in kennis wordt gesteld van de werkzaamheden van de OR
- De wijze van bewaring van het archief van de OR en modaliteiten van inzage ervan door de leden van de OR
- De procedure tot wijziging van het reglement.
U kunt een huishoudelijk reglement bestellen bij de Legal advisors van Securex.
Sectorale bijzonderheden
Tal van paritaire comités voorzien in een model van huishoudelijk reglement. De OR van de onderneming mag het model huishoudelijk reglement wijzigen om het beter te doen stroken met de noden van de onderneming, op voorwaarde dat het nieuwe reglement ten minste de 10 hiervoor opgesomde punten bevat. Het model huishoudelijk reglement blijft in elk geval van kracht tot op het ogenblik dat omtrent de voorgestelde wijzigingen in de schoot van de OR een akkoord bereikt wordt.
Wijze van beslissingneming
De wijze waarop de beslissingen worden genomen is een belangrijk punt van het huishoudelijk reglement. De OR heeft hier de mogelijkheid om specifieke beslissingswijzen (éénparigheid of unanimiteit, gewone meerderheid of dubbele meerderheid dus zowel meerderheid van stemmen bij de werkgeversdelegatie als bij de werknemersdelegatie) voor specifieke gevallen vast te leggen.
Bij gebrek aan bijzondere regels worden de beslissingen eenparig genomen.