Begrip ‘andere kantoorkosten’
Onderstaande tabellen betreffen overige telewerkkosten, ‘kantoorkosten’ genoemd. Die groeperen uitgaven die een werkgever op kantoor eveneens moet doen voor de goede uitvoering van het werk. Ze omvatten de volgende elementen:
- Gebruik van een kantoorruimte in de woonplaats van de werknemer (inclusief huur en eventuele afschrijvingen van de ruimte)
- Informatica- en afdrukbenodigdheden (papier, een USB-stick, een muismatje, inkt, enz.)
- Kantoorbenodigdheden (notaboekje, balpennen, enz.)
- Basisvoorzieningen zoals water, elektriciteit en verwarming
- Onderhoudskosten
- Verzekeringskosten
- Koffie, water, frisdrank
- Onroerende voorheffing
Verplichte vergoeding door de werkgever?
U kunt een vergoeding voorzien voor de overige kantoorkosten, maar dit is niet verplicht. Als u een vergoeding voorziet, vindt u hieronder de mogelijke opties.
Wat is de sociale behandeling voor de vergoeding van deze kosten?
STRUCTUREEL TELEWERK | OCCASIONEEL TELEWERK | ||
Optie 1 Bureauvergoeding |
Maximaal € 154,74/maand (vanaf 1 juni 2024) vrijgesteld van RSZ onder bepaalde voorwaarden, die identiek zijn aan de fiscale voorwaarden. *Als u een hoger bedrag toekent, moet u kunnen bewijzen dat het om werkelijke kosten gaat. Zo niet, wordt het deel dat het forfaitair bedrag te boven gaat, als loon beschouwd. |
Bureauvergoeding niet mogelijk (m.a.w. geen RSZ-vrijstelling) | |
Optie 2 Geen vergoeding |
Geen vergoeding, dus RSZ-behandeling n.v.t. |
Wat is de fiscale behandeling voor de vergoeding van deze kosten?
Optie 1 Bureauvergoeding |
Maximaal € 154,74/maand (vanaf 1 juni 2024) is vrij van bedrijfsvoorheffing en belasting, onder de volgende voorwaarden:
*Als u een hoger bedrag toekent, moet u kunnen bewijzen dat het om werkelijke kosten gaat. Zo niet, wordt het deel dat het forfaitair bedrag te boven gaat, als loon beschouwd. |
Optie 2 Geen vergoeding |
Geen vergoeding, dus fiscale behandeling n.v.t. |