Login
Service Contact Lex4You
Login

Een succesvolle onderneming in 7 tips

Ongeveer 1 op 3 van de Belgische ondernemers overleeft de eerste 5 jaar niet. Hoe komt dit?

Een gebrek aan langetermijnvisie, weinig financiële kennis en niet of niet goed inspelen op markttendensen liggen vaak aan de basis hiervan.

Geplaatst op 28 november 2023

Gelukkig weerhoudt dit steeds meer ondernemers er niet van om toch met hun droomonderneming van start te gaan. Gelukkig maar! Wat is hun doelstelling? Succes hebben en een gezonde onderneming leiden. Dit is vast en zeker een haalbare kaart wanneer je volgende 7 tips in acht neemt:

1. Je businessidee

Een succesvol bedrijf valt of staat met een sterk idee. Cruciaal hierbij is te bepalen waar je met je onderneming naartoe wil en hoe je zo goed mogelijk wenst in te spelen op de tendensen van de markt. Wees dus uniek en innovatief. Bekijk je idee steeds met een kritische blik en evolueer mee met de steeds veranderende omgeving en technologische innovaties. Enkel zo blijf je vernieuwend en kan je steeds sneller inspelen op de veranderingen van de markt en van je concurrenten.

2. Je persoonlijke motivatie

Als ondernemer leef je voor jouw zaak. Je wil er het beste van maken en uitblinken in wat je doet. En maar goed ook, want dat loont. De motivatie van een ondernemer uit zich vaak in betere resultaten. Hoe gemotiveerder je bent, hoe liever je zaken doet. Al dat positivisme straalt dan ook af op jouw bedrijf. Zonder de nodige motivatie zal het moeilijk zijn elke dag met de glimlach je klanten verder te helpen, je administratie te doen en tenslotte van je zaak een succesverhaal te maken.

3. Relaties met de klant en met anderen

Om succesvol te zijn als ondernemer zijn goede relaties van groot belang. Zowel met je partners en leveranciers, maar vooral ook met je klanten. Door je klanten goed te kennen en te weten waar zij mee zitten, kan je beter inspelen op hun behoeften. Het gevolg? Je klanten en leveranciers staan positief tegenover jou en jouw bedrijf en komen dus ook graag terug.

Daarnaast zal die sterke relatie met je klanten er voor zorgen dat zij anderen zullen inspireren. Zo dragen ze bij tot het aantrekken van nieuwe klanten.

4. De markt

Om goed te kunnen inspelen op bepaalde noden of wensen, moet je goed weten op welk terrein jij je bevindt. Ken je markt, ken je klanten en probeer zo goed mogelijk aan alle eisen te voldoen. Bij de start van je onderneming heb je ongetwijfeld de markt al grondig geanalyseerd. Herhaal dit regelmatig en ontdek zo tijdig of er veranderingen zijn of niet.

5. De organisatie

Wees gestructureerd en organiseer jezelf goed. Organisatie is een belangrijk element binnen het ondernemerschap. Onder organisatie valt niet enkel het beheren van je agenda, maar zeker ook de taakverdeling binnen je bedrijf. Wie doet wat en wanneer? Belangrijke vragen om jezelf af en toe eens te stellen. Op die manier is er geen twijfel en lopen de zaken vlotter dan wanneer er onduidelijkheden zijn. Werk je alleen? Laat je dan af en toe eens bijstaan door anderen. Experten, partners, andere ondernemers, … Je kan immers niet steeds altijd alles zelf.

6. De kennis die je als ondernemer bezit

Knowledge is power. En dat geldt ook binnen het ondernemerschap. Het is voor jouw onderneming van belang om steeds op de hoogte te blijven van de laatste nieuwigheden. Wat speelt er in je omgeving, de markt, welke trends worden belangrijk? Allemaal vragen om dagelijks bij stil te staan om zo geen potentiële kansen te missen.

Daarnaast is het van belang jezelf regelmatig bij te scholen. Ken je zwaktes en probeer er aan te werken. Of school je bij in iets dat je verder kan helpen in je ontwikkeling. Het is onmogelijk om in alles uit te blinken. Ga daarom af en toe eens naar een opleiding. Wist je trouwens dat Securex opleidingen in allerlei thema's aanbiedt? Neem zeker een kijkje in ons opleidingsaanbod.

7. Je product en/of dienst

Het is vanzelfsprekend dat je product en/of dienst een belangrijk element is in het succes van je onderneming. Probeer jezelf daarom te onderscheiden van de rest. Want je wil toch niet hetzelfde te bieden hebben als al je concurrenten? Je wil beter zijn dan de rest, niet? Geloof dan in jezelf en in wat je doet. Ga voor dat extra tikkeltje meer en ga regelmatig na hoe jij jezelf en jouw onderneming kan laten evolueren. Op deze manier zal je positie ten opzichte van de concurrentie versterken en krijg je automatisch een betere marktpositie.

Zeven duidelijke punten om rekening mee te houden als ondernemer. Uiteraard wordt er niet verwacht dat je dit allemaal zelf moet kunnen. Want de lat ligt hoog. Naast je kernactiviteit moet je ook bezig zijn met allerlei praktische regelingen. Het is dan ook logisch dat jij je als zelfstandige laat bijstaan om aan deze veelheid van taken en verplichtingen tegemoet te kunnen komen. Want geef toe, je hart ligt bij datgene wat je het liefst doet, namelijk ondernemen, niet?

Heb je nog vragen? Neem contact op met onze experten