1. Ontdek wie jouw ideale klanten zijn
Welke mensen worden beter van jouw aanbod? Hoe oud zijn ze en waar wonen ze? Ga na wie jouw producten of diensten zou moeten kopen.
Hoe meer je een duidelijk beeld krijgt van jouw ideale klanten, hoe beter je ze kunt zoeken – en vinden. Is jouw ideale klant bijvoorbeeld een modebewuste twintiger, dan zal die waarschijnlijk in de eerste plaats op Instagram of Pinterest vertoeven. En dat brengt ons naadloos bij stap twee.
2. Achterhaal waar jouw doelgroep zich bevindt
Een groot deel van ons leven speelt zich online af. Allemaal nemen we deel aan Zoom meetings, chatgroepen enzovoort. Wel, ook mogelijke kopers zijn daar aanwezig! Zoek naar online events en webinars in jouw sector, en spreek potentiële klanten aan.
Al kuierend in de winkelstraten of onderweg met het openbaar vervoer, … ook offline zijn er legio mogelijkheden om jouw klanten te bereiken. Experimenteer gerust met traditionele adverteer middelen zoals flyers, giveaways en merchandising. Alle beetjes helpen om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te verhogen.
3. Zorg ervoor dat anderen jouw merk terugvinden
Je bent enthousiast over jouw aanbod, nu de markt nog! Hoe ga je ervoor zorgen dat anderen jouw producten of diensten terugvinden? Je begrijpt het al: je hebt een duidelijk plan van aanpak voor marketing en communicatie nodig. Bepaal een vast budget voor al jouw communicatie- en marketingactiviteiten:
- Een gebruiksvriendelijke website met eventueel een bijbehorende webshop. Dit is het digitale uithangbord van jouw zaak. Dus wil je dat jouw doelgroep er alle informatie en producten terugvinden.
- Sociale media, waar je jouw klanten op de hoogte kan houden van nieuwtjes en aanbiedingen. Laat reacties en vragen niet onbeantwoord, en benut de kans om jouw gewenste klanten beter te leren kennen!
- Online advertenties op sociale media en Google, zodat je sneller opvalt bij de gewenste doelgroep(en). Het geluk een handje helpen, waarom niet?
- Wedstrijden, evenementen of speciale gelegenheden zoals Black Friday: ze zijn uitgelezen opportuniteiten om jouw aanbod in de kijker te zetten.
Mensen kopen van mensen, dus durf ook het gezicht van je zaak te zijn. Neem deel aan panelgesprekken, verstuur opiniestukken naar de pers en praat over jouw passie. We kopen allemaal het liefst bij merken die ergens voor staan.
Een gouden regel: vraag telkens de contactgegevens van elke bezoeker of geïnteresseerde. Houd hen via sprekende e-mails op de hoogte van aanbiedingen en promoties. Een bestaande klant kan niet alleen terugkomen, hij kan er ook nieuwe aanbrengen. Let er wel op dat je voldoet aan de regels van de GDPR.
4. Ga door jouw bestaand netwerk
Door je bedrijf een menselijke dimensie te geven, besef je misschien dat je al enkele potentiële klanten uit de sector kent. Bel hen vrijblijvend op of stuur een e-mail, want dit is het juiste moment om hen aan te spreken! Momenteel geen interesse? Jammer, maar geen verloren moeite. Want nu ben je op hun radar beland, en kan je later misschien wél een deal sluiten. En wie weet op welke andere manieren je elkaar eventueel kunt verder helpen.
5. Vergeet de opvolging niet!
Klanten vinden is één ding, ze behouden is een ander. Naast een uitstekende dienstverlening is opvolging belangrijk voor een blijvende relatie met uw klanten. Verstuur tevredenheidsenquêtes of spoor jouw klanten aan om jouw product of dienst online te beoordelen.
Geloof ons, tevreden klanten delen hun positieve ervaring graag met anderen. Online, maar ook binnen hun eigen kennissen- en vriendenkring. Die mond-tot-mondreclame trekt op zijn beurt weer nieuwe mogelijke kopers aan.