Login
Service Contact Lex4You
Login

Zo vergroot je jouw zichtbaarheid op LinkedIn

Zoals je weet, is het als ondernemer cruciaal om aanwezig te zijn op sociale media. Afhankelijk van jouw sector kan LinkedIn het uitgelezen kanaal zijn om jowu zichtbaarheid te vergroten. Maar hoe pak je dat aan?

Geplaatst op 25 juni 2020

Onder de socialemedia-kanalen wordt LinkedIn gezien als het zakelijke platform. Mensen gebruiken LinkedIn vooral professioneel, bijvoorbeeld om een nieuwe job te zoeken of om vacatures te plaatsen en talent te vinden. Gebruikers blijven er ook op de hoogte van de nieuwste businesstrends, doen er inspiratie op en vinden er professioneel advies. Met een sterke aanwezigheid op het platform kan je jouw eigen zichtbaarheid en die van jouw bedrijf vergroten, relaties opbouwen en misschien wel nieuwe klanten vinden.

Op LinkedIn zijn twee zaken belangrijk: jouw profiel en activiteit. Jouw profiel is het eerste waaraan je wilt werken. Het telt als een digitaal cv en is het eerste wat mensen zien als ze je willen contacteren.

Wil je een goede eerste indruk maken?

Gebruik onze infographic met 6-stappenplan!

Is jouw profiel geüpdatet? Dan is jouw activiteit aan de beurt. Alleen daarmee word je gezien en versterk je jouw aanwezigheid. Misschien denk je nu: er zitten zoveel mensen op LinkedIn, hoe ga ik ooit zichtbaarder worden en de juiste mensen bereiken? Wij lichten het toe in drie stappen.

1. Breid je netwerk uit

Als je wilt dat meer mensen jouw content zien, moet je jouw netwerk uitbouwen. Maak connecties met mensen die je kent, zoals collega’s, ex-collega’s en klanten. En ook met mensen die je nog niet kent, maar met wie je wel zaken wilt doen of die je wilt volgen omdat ze een thought leader zijn in jouw sector. Vraag hen om een connectie te maken zodat je elkaars berichten ziet.

Kleine tip: als je een connectieverzoek stuurt, kan je een boodschap toevoegen. Doen! Dat maakt jouw verzoek persoonlijker en breekt meteen ook het ijs voor een later gesprek. Je kan ook lid worden van groepen die interessant zijn voor jou en jouw zaak, en zelfs concurrenten volgen om te weten wat ze doen.

2. Wees actief

Nu je netwerk groeit, is het tijd om in actie te schieten en jouw expertise te delen. Door berichten te publiceren, artikels te schrijven en te reageren op andermans content, toon je jouw expertise en interesse. En communiceer je meteen ook met de juiste mensen voor jouw business. Als je zichtbaarder wilt worden, moet je weten dat bepaalde factoren je kunnen helpen om het LinkedIn-algoritme te volgen. Dat algoritme zal onder andere bepalen of jouw content getoond wordt op de newsfeed van andere mensen. Niemand weet hoe het algoritme precies werkt. Maar we hebben wel enkele tips en tricks om jouw kans op zichtbaarheid te vergroten. Naast een sterk profiel en een ruim netwerk kan je ook:

- Interageren

Interactie is cruciaal voor je zichtbaarheid. LinkedIn wil dat zijn leden communiceren, interageren en professionele topics delen omdat het kanaal zo interessant wordt. Interageren doe je door content die je leuk vindt te delen of te liken, of – nog beter – erop te reageren. Reacties zijn enorm krachtig op LinkedIn en geven je een pak meer visibiliteit dan likes en shares. Waarom? Met een reactie start je een conversatie, en dat is precies wat LinkedIn wil. Een andere interactiemanier: privéberichten sturen naar mensen met wie je iets wilt bespreken.

- Jouw content personaliseren

Wil je dat mensen stoppen met scrollen zodra ze jouw bericht zien? Maak jouw content dan aantrekkelijk. Focus op uw afbeelding of video, want dat is het eerste waarnaar mensen kijken. Maak het persoonlijk, wees authentiek: dat is wat mensen zoeken. Afbeeldingen of video’s van jezelf, op kantoor, wanneer je werkt aan jouw business of met klanten en collega’s doen het beter dan branded visuals en stockafbeeldingen.

Vertel jouw verhaal of doe jouw passie uit de doeken. Probeer nooit jouw bedrijf op een onpersoonlijke manier te verkopen. Als jouw content persoonlijk is, nemen mensen de tijd om alles te bekijken en te reageren, en vergroot jouw zichtbaarheid. Publiceer regelmatig, maar ook niet té veel – nooit meer dan één keer per dag.

- # gebruiken

Met hashtags vergroot je de zichtbaarheid van jouw content omdat je mensen buiten jouw netwerk bereikt die interesse hebben in jouw boodschap.

Hoe werkt het? Elk LinkedIn-profiel kan hashtags volgen. Vaak zijn die gelinkt aan interesses. Iemand in de evenementensector zal bijvoorbeeld #eventmanagement, #communicatie of #promotie volgen.

Bekijk het nu eens van de andere kant. Wie wil je bereiken met jouw content? Voeg de hashtags toe die jouw doelgroep mogelijk volgt. Zorg wel dat de hashtags passen bij jouw content en bedrijf. Kies een paar hashtags die je regelmatig gebruikt om relevant en zichtbaar te blijven. Geen idee welke hashtags het best werken? Typ ze in de zoekbalk van LinkedIn. Je ziet dan hoeveel mensen de hashtag volgen. Hoe meer volgers, hoe groter de kans dat je meer mensen bereikt.

3. Meet

Nu je weet hoe je zichtbaarder wordt, mag je niet vergeten om jouw inspanningen te meten. Check daarbij drie indicaties.

De eerste is het aantal views van jouw berichten. Dat staat onder jouw post. Vergelijk verschillende berichten om te zien welke de meeste views halen. En ontdek welk type publicatie het best presteert voor jou en jouw netwerk.

De tweede indicatie is jouw social selling index (ssi). Die toont hoe effectief je LinkedIn gebruikt en is gebaseerd op vier factoren. Ontdek er hier meer over. De index krijgt elke dag een update en stijgt als je bovenstaande tips effectief toepast.

De derde indicatie is hoeveel connecties je hebt. Want als je jouw netwerk uitbouwt, vergroot je ook jouw zichtbaarheid.

Check deze drie indicaties regelmatig om te zien hoe goed je bezig bent en om jezelf te motiveren om actief te blijven op LinkedIn.

Conclusie

LinkedIn is hét professionele socialemedia-kanaal. Mensen zoeken er volop naar connecties en oplossingen. Wacht niet, optimaliseer uw profiel en blijf actief – het bovenstaande advies zal je daarbij helpen. Je zal zien dat je zichtbaarder zal worden en relaties kan opbouwen die interessant zijn voor jouw bedrijf.

Nood aan tips en advies op maat van jouw zaak?

Stel jouw vraag aan één van onze experts!

Gerelateerde artikelen