4 tactieken om slim aan te werven in een veranderende arbeidsmarkt

Rekrutering Leestijd 2 minuten

Transformaties zoals verregaande digitalisering, een nieuwe grote concurrent in je sector of andere ‘disruptieve’ krachten zijn dikwijls sterk voelbaar bij personeelszaken. Bestaande kennis en competenties blijken plots ontoereikend voor de nieuwe uitdagingen .Heb je wel de kennis en vaardigheden in huis om succesvol in te spelen op trend X of Y? Het is beter om daar vandaag al aan te denken dan morgen. En dat doe je met deze 4 tactieken. 

Two business men shaking hands with their computer on the table

Wees alert voor vaardigheidsgaten

Kijk uit naar trends en ontwikkelingen in je branche, maar dan wel met een hr-bril. De bedoeling is vooral om helder te zien welke vaardigheden je morgen nodig hebt. 

Analyseer je huidige team om tijdig mogelijke toekomstige ‘vaardigheidsgaten’  te ontdekken. Wat heb je nog niet in huis? Focus vooral op (al dan niet) aanwezige kennis en competenties.  

Ontwikkel bestaande talenten

Innovatie betekent niet noodzakelijk nieuwe werknemers zoeken. Behoud waardevolle medewerkers door ze te blijven ontwikkelen en eventueel nieuwe vaardigheden te laten aanleren. Denk in de richting van loopbaantrajecten, interne trainingen en mentorprogramma's, want zo maak je waardevolle krachten nog waardevoller. 

Trek daarnaast nieuw talent aan op basis van mindset en soft skills in plaats van bestaande vaardigheden. Je werft namelijk aan voor een taakomschrijving die misschien nog niet bestaat in een innovatiegerichte bedrijfscultuur. Leid je nieuwe medewerkers zelf op en investeer zo in gemotiveerde nieuwe aanwinsten. 

Versterk je employer brand

Moet je rekruteren? Versterk dan je employer brand, je uitstraling als aantrekkelijke werkgever - om het talent aan te trekken dat goed past bij je toekomstige behoeften. 

Wees je daarbij bewust van de prioriteiten van de doelgroep waarin je wil rekruteren en hou een open blik. De soft skills die je zoekt voor je toekomstgerichte team liggen niet altijd bij de profielen die je denkt. 

Bovendien maakt de war for talent dat je je flink moet onderscheiden van andere werkgevers waar het écht telt: bij de prioriteiten van je doelgroep. 

Organiseer opleidingen

Bekijk tijdig welke opleidingsprogramma's, externe trainingen of online cursussen relevant zijn voor je medewerkers. Dat maakt je aantrekkelijker als werkgever voor nieuwe rekruten én voor je huidige team. Maak een opleidingsbudget vrij en moedig je mensen aan om continu te leren en zich bij te scholen.  

#blijvenleren is een reflex die anti-disruptief en pro-innovatief werkt!

Wacht niet tot je halsoverkop nieuw talent moet rekruteren om veranderingen aan te kunnen. Houtijdig trends en ontwikkelingen in de gaten. Kijk in de eerste plaats naar je waardevolle medewerkers en hoe je hen kan bijscholen. En jezelf als werkgever ook aantrekkelijk voor nieuwkomers, want zij zijn doorgaans mondig én hebben de keuze.