Hoe efficiënt is één evaluatie per jaar voor werknemers en zelfstandigen?

Talentontwikkeling Leestijd 2 minuten

Waarom één evaluatiegesprek niet werkt.

Prestaties evalueren én verbeteren is een cruciaal element van personeelsbeleid. Maar ook als zelfstandige is dit een constante to do. Volstaat één evaluatiegesprek of zelfevaluatie per jaar? Eigenlijk niet, zeggen steeds meer experts.  

Het klassieke jaarlijkse evaluatiegesprek is eigenlijk niet meer van deze tijd.  Waarom niet?  

Geregeld is het weer ‘die tijd van het jaar’ in het bedrijf. Dan bespreek je tijdens een persoonlijk evaluatiegesprek in principe alles wat te maken heeft met de prestaties van de werknemer

  • Afspraken gemaakt tijdens het vorige evaluatiegesprek 
  • Vooropgestelde doelstellingen 
  • Sterke en zwakke punten van de werknemer in de voorbije periode, vaak met een SWOT-analyse.

In zo'n gesprek ligt de focus bijna altijd op het verleden en de fouten van toen. Op zich niets mis mee, maar het lijkt eerder op een rondje oude koeien uit de gracht halen. 

Ook een jaarlijks evaluatiegesprek met een opdrachtgever als zelfstandige werkt - om net dezelfde reden - soms meer demotiverend dan inspirerend.  

  • Mogelijke onvrede omwille van jouw missers ligt dan al lang (te lang?) te gisten. 
  • Vaak ligt er weinig nadruk op de prestaties van de opdrachtgever, ook die speelt een belangrijke rol in het verloop van projecten. 
  • Jaarlijkse zelfevaluatie of ‘gewetensonderzoek’ geeft je niet per se de juiste stimulans om er morgen met frisse moed tegenaan te gaan, en is daarbij vaak heel negatief.

Maar er is ook goed nieuws: als je je bewust bent van de 4 grootste valkuilen bij klassiek prestatiemanagement, vermijd je ze ook gemakkelijker. Het gaat met name om:  

1. Gebrekkige en late opvolging  

    • bij medewerkers  
    • als zelfstandige  

2. Focus op fouten  

    • bij medewerkers  
    • als zelfstandige  

3. Subjectieve beoordeling en bias 

    • bij medewerkers  
    • als zelfstandige  

4. Demotivatie en ontevredenheid 

    • bij medewerkers  
    • als zelfstandige  

Meer over deze vier valkuilen en hoe ze te vermijden lees je in de aparte blogposts over de 4 grote valkuilen voor werkgevers en 4 grote valkuilen voor zelfstandigen.