Hoe spreek je jongeren aan met je bedrijfscultuur?

Psychosociaal welzijn Leestijd 8 minuten

Inzicht in wat de jonge GenZ drijft 

Elk bedrijf  heeft zijn eigen set van waarden. In sommige bedrijven blijven die vrij theoretisch, anderen slagen erin om die echt te laten leven. Goed om te weten: zeker voor de jongere generaties die nu de arbeidsmarkt betreden, maken waarden een verschil.

Meer dan hun voorgangers zijn ze bezig met ecologie, evenwaardigheid en echtheid. Maar nogal wat bedrijfsleiders weten niet meteen hoe ze Generatie Z best aanspreken… Dus zetten we de kijker op jongeren en hoe een bedrijfscultuur voor hen al dan niet attractief kan zijn. 

young team meeting in a company

Ondernemers Joep Kempen en Arnoud Raskin getuigen:

“Meer dan hun voorgangers - en door de bank genomen - willen jongeren hun eigen werktempo bepalen en uitgedaagd worden op het werk”, zegt Joep Kempen. 

“Voor mij is dat een signaal om mijn organisatie te herbekijken en de digitalisering verder door te drijven. Of je nu thuis werkt of op kantoor: het belangrijkste is dat onze klanten op onze diensten kunnen rekenen. Ik word er zelf knettergek van als je bij een bedrijf niemand aan de lijn krijgt en je een keuzemenu van dertig stappen moet doorlopen. Onze klanten moeten binnen de halve minuut iemand van ons aan de lijn hebben, punt. Strookt dat altijd met de flexibele werkattitude van Generatie Z? Vaak wel, maar niet altijd.”

Volgens Arnoud Raskin is besturen een zaak van een hele onderneming en niet alleen van een bedrijfsleider of manager. “Iedereen trekt leiderschap. Je ziet dat al bij Generatie Z: veel jongeren nemen tijdens een sollicitatiegesprek zelf de leiding. Ze zijn zelfbewust, weten wat ze willen en waar ze voor staan. Dat is goed om te weten, je houdt er ook best rekening mee.” Je kan dat zelfs in het voordeel van het bedrijf inzetten. Net als het belang van passie in hun gedrevenheid op het werk. De jonge medewerker die zijn echte passie kan ontplooien, wordt er wellicht twee waard. Of drie! 

Nog een citaat dat tot nadenken stemt…

Een gezonde bedrijfscultuur met een hoger doel, een grote betrokkenheid, meer welzijn en  werkgeluk. Hoe kun je al je medewerkers, van GenZ tot Boomers, daarin meenemen? 

“Bouw als ondernemer aan je eigen verhaal waarop je medewerkers kunnen inhaken”, adviseert Arnoud Raskin. “Pols waar zij van wakker liggen en waar ze warm van worden. Zoek uit waar hun sterktes liggen en hoe je samen het verschil kan maken.

Want daarin ligt het hogere doel van een onderneming: je toegevoegde waarde, de erfenis die je zal achterlaten als jij er niet meer bent. Ondernemingen die samen met hun medewerkers aan een verhaal schrijven, bouwen stabiele teams en creëren welbevinden.”

Besluit? 

Gen Z daagt je als ondernemer uit om je organisatie en bedrijfscultuur te herbekijken. Geef medewerkers kansen om op hun manier mee te trekken aan de kar van je verhaal. Ondernemingen die samen met hun medewerkers aan een verhaal schrijven, bouwen stabiele teams en creëren welbevinden.