Naar aanleiding van wantoestanden in de sector van de postpakketbedrijven heeft de regering in 2023 de pakjeswet goedgekeurd. Sinds 1 augustus 2024 moet je de distributietijd van je pakketbezorgers registeren. De sociale partners bevelen aan om een modeldocument te gebruiken dat alle noodzakelijke gegevens voor je bezorgers en je onderaannemers bevat.
Welke informatie staat in dat modeldocument?
Het modeldocument wijst op een hele reeks van rechten en verplichtingen voor pakketbezorgers.
Aanwijzing van een coördinator
De aanwijzing van een coördinator en het opstellen van een waakzaamheidsplan zijn alleen verplicht als je eigen personeel hebt of als je een deel van je activiteiten uitbesteedt.
Meldingsplicht aan het BIPT
Alle pakketvervoerbedrijven moeten geregistreerd zijn bij het BIPT. Je kunt de lijst met geregistreerde bedrijven raadplegen op de website van BELPARCEL. Als je de levering van je pakketten uitbesteedt, kijk dan na of de dienstverlener over de nodige toelatingen beschikt. Als hij niet in orde is, kan je onderneming aansprakelijk worden gesteld.
Registratie van de distributietijden
In het modeldocument staan alle modaliteiten voor het registreren van de distributietijden die pakketbezorgers moeten naleven.
Lees meer: “Registreer de distributietijd”
Recht op een minimumloon
Deze verduidelijking is bedoeld om zelfstandige pakketbezorgers te beschermen. Maar als werkgever moet je uiteraard de minimumloonschalen naleven die de sector heeft vastgesteld voor je werknemers.
Halfjaarlijkse aangifteplicht
Als werkgever of opdrachtgever moet je een halfjaarlijks rapport indienen op het platform MyBelparcel, net als je onderaannemers.
Onze tip: Gebruik dit modeldocument en deel de informatie schriftelijk met de pakketbezorger. Doe dit bij aanvang van het contract en herhaal het regelmatig op vraag van de pakketbezorger.
Wat doet Securex voor jou?
Heb je nog vragen over deze wet en/of dit modeldocument? Raadpleeg dan je Securex Legal Advisor via myHR@securex.be.