Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Plug-inhybrides duurder vanaf 2025?

Plug-inhybrides stoten in werkelijkheid meer uit dan ze in theorie beloven. Daarom wil Europa vanaf 2025 de CO2-uitstoot van plug-inhybrides anders laten berekenen. Plug-inhybride bedrijfswagens beloven daarom fiscaal duurder te worden. Neem dus zeker jouw mobiliteitsbeleid onder de loep en stuur bij indien nodig.

3 september 2024

Is deze maatregel al officieel?

Neen. Dit artikel is gebaseerd op een verslag van de Europese Commissie. Deze tekst moet nog in EU-wetgeving gegoten worden en vervolgens in het Belgisch recht worden omgezet. Totdat dit ganse proces is afgerond, kunnen de voorgestelde maatregelen nog wijzigen en hebben ze nog geen juridische kracht. Via Lex4You houden we je op de hoogte van het verdere verloop.

Een onderscheid tussen echte en valse plug-inhybrides

Lage uitstoot, laag belastbaar voordeel

Plug-inhybrides zijn in België onderworpen aan een gunstig fiscaal regime omdat hun theoretische uitstoot zeer laag is. Dat zit zo. Werknemers die een plug-inhybride bedrijfswagen gebruiken voor privédoeleinden, betalen belasting op een voordeel van alle aard (VAA). Het precieze bedrag van het VAA hangt af van de cataloguswaarde van de auto en de CO2-uitstoot.

Bij plug-inhybrides wordt er, net zoals bij volledig elektrische wagens, gerekend met een met een forfaitair percentage van slechts 4% aan CO2-uitstoot. Het resultaat van de VAA-berekening – en dus ook de belasting die de werknemer betaalt – valt daarom relatief laag uit.

Lees meer: ‘Hoe wordt het voordeel van alle aard voor elektrische bedrijfswagens berekend?’

Valse plug-inhybrides al minder voordelig sinds 2020

Voor zogenaamde ‘valse’ plug-inhybrides bestaat wel reeds een afwijking, die een hoger voordeel van alle aard tot gevolg heeft. Valse plug-inhybrides hebben ofwel een beperkte energiecapaciteit van de batterij (< 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht), ofwel een CO2-uitstoot van meer dan 50 gr per kilometer.

Voor die voertuigen moet voor de berekening van het voordeel van alle aard sinds 1 januari 2020 rekening worden gehouden met de CO2- uitstoot van het overeenstemmend voertuig dat op brandstof rijdt. Is er geen overeenstemmend voertuig, dan moet de CO2- uitstoot met 2,5 worden vermenigvuldigd.

Lees meer: ‘Valse hybrides’ op de website van de FOD Financiën

Waarom Europa de uitstoot anders wil berekenen

Volgens Europa is de werkelijke CO2-uitstoot van een plug-inhybride tot 3,5 keer hoger dan de theoretische CO2-uitstoot die vermeld wordt op het gelijkvormigheidsattest. Dat is te verklaren door het rij- en verbruiksgedrag van de bestuurder.

Een plug-inhybride combineert namelijk een klassieke verbrandings- en elektrische motor. Op papier hebben die voertuigen een lage CO2uitstoot, op voorwaarde dat de bestuurder een groot deel van de tijd op zijn elektrische motor rijdt. Maar in de praktijk gebeurt het omgekeerde en rijden de meeste bestuurders voor het grootste deel van hun tijd op de verbrandingsmotor. Gevolg? De reële CO2-uitstoot van een plug-inhybride is veel hoger dan de uitstoot op het gelijkvormigheidsattest.

Een nieuwe berekeningswijze vanaf 2025?

Als de Europese beleidsmakers hun zin krijgen, verandert de berekeningswijze van de CO2-uitstoot voor plug-inhybrides vanaf 1 januari 2025. De nieuwe berekeningswijze zou in fases worden ingevoerd en de CO2-uitstoot fors omhoogduwen.

Gevolgen voor plug-inhybride bedrijfswagens

Een hogere CO2-uitstoot voor plug-inhybride bedrijfswagens zal de kosten voor werkgever en werknemer op drie vlakken doen oplopen:

  • Het voordeel van alle aard voor de werknemer
  • De CO2-solidariteitsbijdrage die de werkgever verschuldigd is aan de RSZ
  • De fiscale aftrekbaarheid van de autokosten voor de werkgever

Door een verhoging van hun CO2-uitstoot, zullen plug-inhybrides bijgevolg over het algemeen veel duurder worden en dreigen ze sneller als ‘valse’ plug-inhybrides beschouwd te worden.

Datum van inwerkingtreding

Het gelijkvormigheidsattest van plug-inhybrides die vanaf 2025 geproduceerd worden, zou door de nieuwe berekeningswijze een hogere CO2-uitstoot vermelden.

Hoe de fiscus zal omgaan met specifieke situaties, is nog niet duidelijk en zal verder moeten uitgewerkt worden. Bijvoorbeeld: wat met wagens die vóór 2025 besteld zijn, maar waarvan de productie vertraging oploopt?

Wij houden jou via het Lex4You-nieuws op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Neem je mobiliteitsbeleid onder de loep

Heb je plug-inhybrides in je bedrijfswagenpark en wil je op zeker spelen om de fiscale factuur onder controle te houden? Laat ons je helpen! Onze experts staan klaar om je bedrijfswagenbeleid te evalueren en waar nodig bij te sturen. Neem vandaag nog contact met ons op via consultinglegal@securex.be.  

Bron

Fiscaal nieuws