Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Registreer de distributietijd van je pakketbezorgers vanaf 1 augustus

Naar aanleiding van enkele wantoestanden in de sector van de postpakketbedrijven heeft de regering in 2023 de zogenaamde “pakjeswet” goedgekeurd. In die wet wordt bepaald dat je vanaf 1 augustus de distributietijd van je pakketbezorgers moet registeren.

Registreer de distributietijd van je pakketbezorgers

Als postpakketbedrijf zal je een tijdsregistratiesysteem moeten invoeren dat de distributietijd registreert van elke pakketbezorger. Dit geldt zowel voor de werknemer, de uitzendkracht als de zelfstandige medewerker. Dit systeem moet de opdrachtgever tevens ter beschikking stellen van alle onderaannemers waarop hij een beroep doet.

De distributietijd die je moet registreren is de tijd die nodig is tussen het begin en het einde van de distributie van pakketten in België. Die tijd begint op het moment waarop het vervoer start van op de plaats waar de pakketdistributiediensten aanvangen. En eindigt op het ogenblik waarop het vervoer stopt op de plaats waar de pakketdistributiediensten eindigen. De laad- en lostijd en de sorteertijd zijn hierin dus niet inbegrepen. De arbeidstijd van je werknemers is dus veel ruimer dan de pakketdistributietijd.

De invoering van het tijdsregistratiesysteem zal in twee fasen gebeuren. In een eerste fase, die op 1 augustus 2024 aanvangt, gebeurt dit via een elektronisch formulier opgemaakt door de RSZ of via een eigen systeem van de pakketbezorgers dat dezelfde waarborgen geeft.

In een definitieve fase, die op 1 april 2025 aanvangt, maakt dit formulier plaats voor een (nog te ontwikkelen) registratiesysteem van de overheid. De gegevens die je in dat systeem registreert komen terecht in een geautomatiseerde databank van de RSZ en de FOD WASO.

Maak je gebruik van een tachograaf? Dan is er goed nieuws, want in dat geval moet je de pakketregistratietijd niet nog eens apart registreren.

Distributietijd wordt begrensd

De pakketdistributietijd van de postpakketbezorgers wordt beperkt tot maximaal 9 uur per dag en 56 uur per week. In totaal mag deze bovendien niet meer dan 90 uur presteren binnen een periode van twee weken. Op de daggrens van 9 uur is één uitzondering toegestaan: postpakketbezorgers mogen maximaal tweemaal per week 10 uur werken.

We haalden het al aan: de arbeidsduur van je werknemers is langer dan de tijd die ze spenderen aan pakjes verdelen. Ze besteden ook een deel van hun werkdag aan laden, lossen en sorteren. Dat telt mee voor hun arbeidsduur, maar niet voor hun pakketdistributietijd.

Maak elk trimester de nodige gegevens over aan het BIPT

Vanaf 1 augustus 2024 moet je ook elk semester de volgende gegevens aan het Belgisch Instituut voor de Post- en Telecommunicatie (BIPT) overmaken:

  • De rechtstreekse onderaannemers waarop een beroep werd gedaan voor de pakketdistributie
  • De opdrachtgevers voor wie zelf in onderaanneming werd gewerkt
  • De gegevens van de coördinator en vervoersmanager
  • Het aantal pakketten dat elke rechtstreekse onderaannemer in het voorbije semester heeft afgeleverd en de vergoedingen die daarvoor werden betaald
  • De lokalisatie van de distributiecentra en een korte beschrijving van de aangeboden diensten

Wat doet Securex voor jou ?

Heb je nog vragen over de impact van deze pakjeswet? Raadpleeg dan je Securex Legal Advisor via myHR@securex.be.

Bron