Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Thuis opladen van bedrijfswagens: de fiscus aanvaardt een specifiek CREG-tarief

Indien je de kosten van het thuis opladen van de elektrische bedrijfswagen van je werknemer terugbetaalt, moet je dit in principe doen op basis van zijn werkelijke kosten. De fiscus heeft onlangs echter laten weten dat hij tijdelijk een specifiek CREG-tarief zou aanvaarden. Er komt een circulaire die de situatie zou moeten verduidelijken.

Het principe: terugbetaling op basis van de werkelijke kosten

Beschikt je werknemer over een elektrische (of hybride) bedrijfswagen die hij thuis oplaadt? Onder bepaalde voorwaarden maakt de terugbetaling door de werkgever van de kosten van het thuis opladen deel uit van het forfaitair geraamde voordeel van alle aard  (vaa) voor de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen. Met andere woorden, deze terugbetaling brengt geen bijkomend voordeel van alle aard mee.

Lees voor meer informatie ons artikel:"Elektrische bedrijfswagens en laadstations: bereken je voordeel in natura”

Tot vandaag hanteerde de fiscus de regel dat de terugbetaling van de elektriciteitskosten door de werkgever diende te gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer. Hiervoor zijn alle bewijsmiddelen van het gemeen recht toegelaten, met uitzondering van de eed. Een forfaitaire terugbetaling, bijvoorbeeld een vast bedrag per kWh, wordt in principe niet aanvaardt door de fiscus.

Dit kan met name worden verklaard door het feit dat het moeilijk is een uniek forfaitair tarief vast te leggen voor het hele grondgebied, aangezien de distributie- en transmissietarieven verschillen van de ene netbeheerder tegen de andere.

In de praktijk: een voorwaarde die moeilijk kan worden nageleefd 

In de praktijk brengt de naleving van deze voorwaarde soms een zware administratieve last mee voor jou als werkgever omdat ze inhoudt dat je de werkelijke kosten moet berekenen voor elke betrokken werknemer.

Daarbij komt dat de elektriciteitskosten worden beïnvloed door verschillende factoren. De elektriciteitskosten hangen met name af van de energieleverancier en van het type van energiecontract.

Bovendien bestaan er verschillende oplaadmogelijkheden: een wallbox met een stekker, een snellaadstation enz. Elk van deze oplossingen leidt meestal tot een andere kost per kWh. Tot slot kan de elektriciteitsprijs ook beïnvloed worden door de aanwezigheid van zonnepanelen.

Om die reden wijken tal van werkgevers af van de regel en kiezen ze ervoor een forfaitaire vergoeding te betalen. Hiervoor baseren ze zich vaak op de gemiddelde kostprijs van 1 kWh elektriciteit zoals gepubliceerd op de website van de VREG (de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas).

In het geval van een controle riskeren deze werkgevers echter een herkwalificatie van de vergoeding van de elektriciteitskosten voor privéverplaatsingen (woon-werkverkeer en verplaatsingen voor louter privédoeleinden) als belastbaar voordeel van alle aard.

Nieuw: De fiscus aanvaardt een specifiek CREG-tarief

Naar aanleiding van een parlementaire vraag die hem werd gesteld, heeft minister van Financiën Vincent Van Peteghem de betrokken werkgevers gerustgesteld. Zo kondigde hij aan dat er een circulaire komt die duidelijkheid zou moeten geven over de terugbetaling van de oplaadkosten.

Bovendien gaf de minister aan dat hij de bezorgdheid van de werkgevers over de terugbetaling van de elektriciteitskosten begreep. Hij erkende ook dat de huidige technologie het niet altijd mogelijk maakt het reële elektriciteitsverbruik van de werknemers nauwkeurig en gemakkelijk te meten.

Daarom, met het doel de vergroening van het wagenpark niet te ontmoedigen, staat hij tijdelijk toe dat de bedrijven zich baseren op de gemiddelde elektriciteitsprijs om de kosten van het thuis opladen terug te betalen.

In afwachting van de technologische evolutie die het mogelijk maakt het werkelijke elektriciteitsverbruik nauwkeurig te meten, zal de fiscus het gebruik van een specifiek CREG-tarief aanvaarden.

Dit forfaitaire tarief en de periode gedurende dewelke het zal worden aanvaardt, moeten nog worden bepaald. Het is dus niet uitgesloten dat het tarief dat vandaag door de werkgevers wordt toegepast, nog wordt aangepast. De circulaire die op komst is, zou hierover duidelijkheid moeten verstrekken.

Een tijdelijke flexibiliteit

Vincent Van Peteghem bevestigde echter wel het principe dat de terugbetaling dient te gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten. Deze voorwaarde wordt dus behouden, in het bijzonder om te vermijden dat nieuwe technieken van fiscale optimalisatie verschijnen, en om een eerlijke behandeling van de betrokken werknemers te garanderen. 

De circulaire die op komst is, zou dit ook moeten bevestigen.

Hij bevestigt dus dat de flexibiliteit van de belastingadministratie slechts tijdelijk is. Volgens de minister worden vandaag technologische oplossingen ontwikkeld die het in de nabije toekomst mogelijk zouden moeten maken om de elektriciteit die werknemer verbruikt, nauwkeurig te meten, en bijgevolg ook het bedrag van de werkelijke kosten die moeten worden terugbetaald.

Wat doet Securex voor jou?

Wij volgen deze materie op de voet. Zodra er officiële richtlijnen zijn voor het opladen van elektrische bedrijfswagens, brengen wij u ervan op de hoogte op Lex4you.

Volg zeker ook onze webinar rond het mobilitetsbeleid.

Bron

  • Parlementaire vraag en antwoord van 26 september 2024 van Steven Coenegrachts aan Vincent Van Peteghem over de fiscale behandeling van het thuisladen van elektrische bedrijfswagens (56000029P)